Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-10-25

Sportamore: Delårsrapport 1 januari - 30 september 2016

Sportamore AB (publ) (Nasdaq Stockholm) offentliggör idag resultatet
för perioden 1 januari - 30 september 2016.

1 juli - 30 september

· Nettoomsättningen uppgick till 158,1 (132,6) MSEK under det tredje
kvartalet.

· Försäljningstillväxten för samma period var 19 (59) procent.
· Rörelseresultatet uppgick till 3,3 (-10,8) MSEK.
· Resultat per aktie före utspädning var 3,35 (-1,27) SEK.
· Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 35,7 (17,1)
MSEK.

· EBITDA uppgår i segmentet Sverige till 4,5 (2,0) MSEK.
1 januari - 30 september

· Nettoomsättningen uppgick till 456,9 (367,8) MSEK för perioden.
· Försäljningstillväxten under perioden var 24 (46) procent.
· Rörelseresultatet uppgick till 4,3 (-38,4) MSEK.
· Resultat per aktie före utspädning 3,48 (-4,49).
· Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 17,7
(-19,9) MSEK.

· EBITDA uppgår i segmentet Sverige till 11,6 (-5,9) MSEK.
"Sportamore visar i det tredje kvartalet kraftigt förbättrad lönsamhet
samtidigt som bolaget fortsätter växa. Denna utveckling ligger helt i
linje med vårt fokus på fortsatt tillväxt under
lönsamhetsförbättring.

Försäljningen i perioden uppgår till 158,1 (132,6) MSEK i ett kvartal
där branschen återigen påverkats av väderförutsättningar. Den
uthålliga sommarvärmen gjorde september till en rekordvarm månad och
detta har hämmat den generella behovsefterfrågan avseende höst- och
vintervaror under kvartalet.

Bolaget har under perioden vuxit och stärkt sin ställning i samtliga
nordiska marknader. Under tredje kvartalet växte den aktiva
kundstocken med 30 000 kunder jämfört med föregående kvartal och
bolaget har nu drygt 650 000 aktiva kunder. För en stor del av
kunderna, över 40 procent, hade det förflutit mindre än 90 dagar
sedan deras föregående transaktion.

Genomsnittligt ordervärde för perioden är i linje med samma period
föregående år och den temporära minskning som vi såg under årets
andra kvartal som effekt av lagervårdande åtgärder är således nu
historia. Ordervärdet har varit i fortsatt fokus och antalet sålda
enheter per transaktion har ökat under perioden. Lagervärdet vid
periodens slut uppgick till 135,8 (114,2) MSEK och varulagret är
fortsatt kurant, mindre än 15 procent härstammar från tidigare
säsonger.

Bruttomarginalen i perioden förbättras till 35,9 (33,8) procent och
det sammanlagda resultatet (EBITDA) för bolaget uppgår till 3,6 MSEK,
att jämföra med -10,5 MSEK för samma period föregående år.
Resultatförbättringen härrör primärt från förbättrade
bruttomarginaler och minskade marknadsföringskostnader i relation
till omsättning. Bolagets totala marknadsföringskostnader för
kvartalet uppgår till 17,3 (26,3) MSEK. För kvartalet levererar
segmentet Sverige ett EBITDA-resultat på 4,5 MSEK eller 4,6 procent.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick under kvartalet till
35,7 (17,1) MSEK, en markant förbättring mot föregående år primärt
driven av minskade marknadsföringskostnader i relation till
omsättning och förbättrade bruttomarginaler. Bolagets finansiella
position är fortsatt god och kassan uppgår på balansdagen till 57,4
MSEK exklusive beviljad kreditfacilitet om 40 MSEK. Kassaflödet
förväntas fortsatt stärkas på årsbasis, dock kommer kassaflödet också
fortsättningsvis uppvisa tydliga säsongsvariationer och det fjärde
kvartalet kommer att påverkas av de stora inflödet av varor under
tredje kvartalet .

Vidare har Sportamore under perioden tagit ett viktigt steg mot
framtidens logistiklösning genom tecknandet av hyresavtal för en helt
ny logistikanläggning i Eskilstuna. Detta är en ny milstolpe i
bolagets historia som skapar rätt förutsättningar för såväl fortsatt
tillväxt som för effektivare logistik och ökad skalbarhet.
Inflyttning och driftsättning förväntas ske under sommaren 2017."

Johan Ryding, VD

För ytterligare information, besök www.sportamore.se eller kontakta:

Johan Ryding, VD

Telefon: 0705 56 22 26

Om Sportamore

Sportamore AB (publ) är Nordens största och snabbast växande
sportbutik på nätet. Bolaget grundades under 2009 och hade sin första
handelsdag på nätet 1 maj 2010. I maj 2015 noterades bolaget på
NASDAQ Stockholm och under 2015 attraherade Sportamore över 37
miljoner besökare och blev utnämnda till Årets Nätbutik inom Sport
och Outdoor av Prisjakt medlemmar samt Årets Kundtjänst på Nordic
E-Commerce Awards. Under 2016 har Bolaget fortsatt vinna priser och
blivit utsedda till Årets bästa e-handelssajt av Internet World.
Sportamore säljer cirka 15 000 produkter från cirka 300 olika
varumärken representerande mer än 30 olika sporter. Bolaget har sedan
starten fokuserat på att ha ett mycket attraktivt kunderbjudande
genom fri frakt, fria returer, 30 dagars öppet köp samt prisgaranti.

För mer information www.sportamore.se.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/sportamore/r/delarsrapport-1-januari---30-sept...
http://mb.cision.com/Main/4496/2107781/579498.pdf

Författare WKR

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.