Du är här

2018-08-02

STAR VAULT: STEAMSIFFROR SKA TAS MED EN NYPA SALT - VD

STOCKHOLM (Direkt) Spelbolaget Star Vault släppte en så kallad
early-access-version av spelet Kitten'di början av juli. Enligt bolaget har
mjuklanseringen gått bättre än väntat men enligt siffror från Steam Charts
har spelet i snitt bara haft 0,9 aktiva spelare per dag.

N i skrev i pressmeddelandet den 19 juli att starten gått " över förväntan "
med early access för Kitten'd . H ur stort intresse har spelet egentligen
haft ?

"Siffror från till exempel Steam Charts och liknande hemsidor tar inte fram
helt korrekta siffror. De måste tas med en nypa salt. Steamchart visar inte
heller hela vår early access av Kitten ' d då det även finns i Oculus store,
utöver Steam. Vi har även en spelarbas som signar upp och som har fått
tillträde av early access. Många spelare och spelsidor har kontaktat oss för
att få provspela Kitten ' d", skriver Star Vaults vd Henrik Nyström i ett
mejl till Nyhetsbyrån Direkt.

Han fortsätter:

"De betyg som kommit in än så länge har varit väldigt höga och väldigt få
buggrapporter har kommit in vilket känns väldigt kul i ett så tidigt skede.
Vi räknade inte med någon försäljning från Steam eller Oculus vid early
access då vi inte marknadsfört spelet alls eller satsat på att sälja det vid
early access. Trots detta säljer vi ett antal ex dagligen vilket är över
förväntan".

Vilka siffror har ni då?

"Se svar ovan", lyder Henrik Nyströms skriftliga svar på denna fråga.

Mortal Online är e tt spel från er som varit igång en längre ti d . V ilka
siffror ser ni där då S team - statistik visar väldigt låga siffor för antal
spelare även i det spelet ?

"Vi har fått in över 500.000 spelare som laddar hem och provspelat Mortal
Online, varav de flesta av dem faller bort direkt då det inte är ett spel som
faller dem i smaken. Eftersom Mortal Online är nischat som ett
hardcore-onlinespel blir det svårt för nya spelare som kommer från till
exempel World of W arcraft, W o W, att komma in i Mortal Online", säger
Henrik Nyström.

Han fortsätter:

"Däremot ser vi att om en ny spelare lyckas stanna kvar i spelet efter någon
timme så är det en god chans att denna spelar i några månader. Tar gamla
spelare hand om de nya spelarna så ökar chanserna betydligt mer".

Lösningen för att få nya spelare att stanna kvar är, enligt Henrik Nyström,
vad han beskriver som en ny spelarupplevelse som kommer att ta hand om, och
skydda de som precis börjat spela.

"Detta gör vi via en isolerad ö för nya spelare och den beräknar vi att släppa
i slutet av året. Vi ser att vi har mer än 80 nya spelare dagligen vilket är
en hög siffra för Mortal Online men majoriteten faller bort. Därför är det
viktigt att vi arbetar om detta område i Mortal Onlinesom vi tror kommer
kunna öka vår spelarbas".

Har du någon siffra du kan ge på Mortal Online ?

"Se svar ovan", lyder återigen svaret.

Enligt Henrik Nyström går väldigt få spelutvecklare inom MMO-genren (Massive
Multiplayer Online) ut med siffror på antalet aktiva spelare då resultatet av
det blir, åter enligt Henrik Nyström, att spelet jämförs med succén WoW, som
sedan release 2004 har haft ett antal miljoner aktiva spelare kontinuerligt
sedan dess.

"Allt under deras siffror anses som lågt och kan ge spelarna intrycket av att
det är få som spelar, därför vill de inte investera i spelet. Av den
anledningen följer vi även denna standard med att inte gå ut med några
spelarsiffror då vi inte alls är i behov av lika många spelare för att få en
rolig och fungerande spelvärld i Mortal Online", säger han och fortsätter:

"Varje gång vi släpper något nytt i spelet ser vi en tillökning och
subscriptions som sedan sänks igen efter en tid. Det är främst veteraner som
spelar regelbundet med flertal pauser från och till, därför är det viktigt
för oss att få in fler nya spelare. Då vi ökat kostnaderna i Star Vault genom
att utveckla fler spel så går vi minus med enbart intäkterna från Mortal
Online i dagsläget".

Star Vaults rapport för det första kvartalet visade intäkter på drygt 380.000
samtidigt som rörelseresultatet uppgick till nästan -0,5 miljoner kronor.

"Nej, det är sant att vi inte går på plus med Mortal Online. Vi har ett
donationsprogram för spelet där vi får in lite pengar ibland. Samt att vi
säljer prenumerationer, men det är inte tillräckliga intäkter för att gå
plus".

Graf: Star Vault under de senaste två åren

Källa: Infront

---------------------------------------
Jakob Adolfsson +46 8 5191 7911

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.