Du är här

2017-08-24

Starbreeze AB: Starbreeze AB (publ) delårsrapport 1 januari 2017 - 30 juni 2017

ANDRA KVARTALET 2017

· Nettoomsättningen ökade med 20 procent till 122,7 MSEK (102,6
MSEK), varav PAYDAY stod för 51,0 MSEK (62,6 MSEK) och Dead by
Daylight stod för 65,8 MSEK (39,9 MSEK).

· EBITDA uppgick till -2,7 MSEK (27,4 MSEK), motsvarande en
EBITDA-marginal om -1,5 procent.

· Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 0,04
SEK (0,09 SEK).

· Förvärv av VR-företaget Enterspace för 20 MSEK samt
tilläggsköpeskilling värderad till 46,8 MSEK.

· Lansering av Dead by Daylight för konsol.
· Efter kvartalets utgång tecknade Enterspace avtal om nytt
VR-center i Dubai.

· Ny lånefinansiering om 150 MSEK beviljades från Nordea efter
kvartalets utgång.

FÖRSTA HALVÅRET 2017

· Nettoomsättningen ökade med 26 procent till 180 MSEK (143,4 MSEK),
varav PAYDAY 2 stod för 74,6 MSEK (102,2 MSEK) och Dead by Daylight
stod för 86,7 MSEK (39,9 MSEK).

· EBITDA uppgick till -38,0 MSEK (23,2 MSEK), motsvarande en
EBITDA-marginal om -13,3 procent.

· Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 0,22
SEK (0,03 SEK).

· Likvida medel uppgick till 384,2 MSEK (328,4 MSEK) vid periodens
utgång.

VD Bo Andersson Klint kommenterar:

BREDDAD INTÄKTSBAS SKAPAR TILLVÄXT

Nettoomsättningen för andra kvartalet ökade med 20 procent till 122,7
MSEK jämfört med andra kvartalet förra året. Det är Starbreeze
hittills högsta nettoomsättning för ett enskilt kvartal. Justerat för
en engångsintäkt under andra kvartalet 2016 ökade intäkterna med 48
procent. Tillväxten är ett resultat av vår strategi att bredda
intäkts¬basen genom att öka både antal titlar och antal
distributionskanaler per titel.

Våra kostnader, exklusive royalties till partners, ökade samtidigt med
50 procent vilket främst beror på ökad aktivitetsnivå inom vår
kärnverksamhet. Ökningstakten av kostnaderna har avtagit väsentligt
jämfört med förra kvartalet eftersom utvecklingsteamen börjar bli
fullt bemannade.

EBITDA för kvartalet var något negativ på -2,7 MSEK. Till dess att vi
släpper våra stora titlar som exempelvis OVERKILL's The Walking Dead
och Crossfire, som löper enligt plan, kan vi för vissa kvartal komma
att redovisa såväl ett negativt EBITDA som ett negativt kassaflöde.

ALL TIME HIGH PÅ STEAM FÖR PAYDAY

PAYDAY åldras med stil. Försäljningsintäkterna från spelet under
kvartalet var 8,3 MSEK högre än under samma period förra året och det
är främst tack vare introduktionen av PAYDAY 2: Ultimate Edition, som
är en paketering av allt tidigare släppt innehåll. Inför
uppdateringen ville vi ge så många som möjligt chansen att
komplettera sina samlingar med tilläggspaket innan vi höjde priset på
spelet och samtidigt öka den installerade basen. Vi gav därför bort
basspelet gratis under en begränsad tid i början av juni och spelarna
hade därmed valet att köpa tilläggspaketen styckvis eller att
uppgradera till Ultimate Edition. Vi startade kampanjen med att ge
bort fem miljoner exemplar kostnadsfritt vilket gav en överväldigande
respons och spelet tog slut på 36 timmar. Med en förlängning av
kampanjen fick vi nära åtta miljoner spelare på mindre än fem dagar.
Kampanjen resulterade i att vi som mest hade 247 628 samtidiga
spelare på Steam, vilket är den sjätte högsta noteringen på
plattformen i alla kategorier någonsin.

Vi har nu lyckats generera signifikanta intäkter från PAYDAY 2 i fyra
år. Vi har gjort det genom vårt starka engagemang för spelet och vår
strategi att löpande släppa uppdateringar, att vara i ständig kontakt
med spelarcommunityn och noga avvägt använda oss av rabatter och
kampanjer. Nu börjar andra fasen i PAYDAY 2s livscykel med den nya
prismodellen. Vi kommer fortsätta att släppa gratis uppdateringar och
underhålla dialogen med den ständigt växande spelarbasen. Med 5,4
miljoner medlemmar har PAYDAY den överlägset största communityn på
Steam. Vi är övertygande om att PAYDAY kommer fortsätta att generera
betydande intäkter och att spelarna ser fram emot våra kommande
titlar.

NY BASMOTOR FÖR OTWD OCH CROSSFIRE

Efter att under en period utvärderat vår tekniska roadmap och testat
kapaciteten hos spelmotorn Unreal, har vi beslutat att komplettera
vår egen teknologi i Valhalla med extern. Valhalla-tekniken
fortsätter att vara hörnstenen i vår pågående produktutveckling,
framförallt för OVERKILL's The Walking Dead. Valhalla har unika
egenskaper för exempelvis randomisering av världar och dynamiskt
genererad gameplay vilket flera i branschen uppmärksammat. Vi har
kommit överens med Epic, som skapat Unreal Engine, om att integrera
Valhalla-teknologin som ett plug-in för internt bruk hos Starbreeze
och utvalda förlagspartners. Vi kommer att använda Unreals motor som
grund, kompletterat med Valhallas unika teknologi för de exklusiva
funktionerna i OVERKILL's The Walking Dead och Crossfire och vi
kommer fortsätta att kontinuerligt utveckla och supporta Valhalla.
Beslutet innebär ingen förändring av releaseplanen för OVERKILL's The
Walking Dead.

POSITIV UTVECKLING INOM FÖRLAGSVERKSAMHETEN

RAID är vår nästa stora förlagstitel och tillsammans med Lion Game
Lion håller vi nu på att slutföra utvecklingen inför lanseringen av
PC-versionen som släpps den 26 september, tätt följt av
konsolutgåvorna den 10 och 13 oktober. Vi har arbetat nära Lion Game
Lion i slutfaserna för att säkerställa att spelet följer våra
grundprinciper, framförallt "Fun with Friends" och vi är mycket nöjda
med resultatet. RAID är en sann släkting till PAYDAY och vi
förbereder nu vår marknadsföring inför lanseringen med initialt fokus
på PAYDAY-communityn.

Den positiva utvecklingen inom vår förlagsverksamhet fortsätter. Dead
by Daylight, som vi tillsammans med Behaviour lanserade under andra
kvartalet 2016, har nu mer än 2 miljoner spelare på PC. Under
kvartalet bidrog spelet med intäkter till Starbreeze på 65,8 MSEK,
vilket är 65 procent mer än andra kvartalet 2016 då spelet
lanserades. Den goda försäljningsutvecklingen är ett resultat av att
vi målmedvetet arbetat med samma framgångsfaktorer som för PAYDAY och
att vår multikanalsstrategi fallit väl ut med lanseringen på
plattformarna Playstation 4 och Xbox One i juni.

I juni lanserades vår första mindre indietitel Antisphere och vi
utvärderar nu utfallet inför lanseringen av konsolutgåvorna. Jakten
på morgondagens studios och nästa generations spelidéer fortsätter
och vi tecknar löpande avtal med nya utvecklare inom Starbreeze
IndieLabs.

HUVUDLEVERANTÖR TILL NYTT VR-CENTER I DUBAI

Efter förvärvet av Enterspace som vår specialist inom
destinationsbaserad VR och de investeringar som vi gjort de senaste
åren inom vårt VR-ekosystem, är vi exalterade över att kunna
presentera ett nytt samarbete där Enterspace ska leverera banbrytande
VR-upplevelser till en av Dubais största handelsplatser!

Denna möjlighet hade vi inte haft utan Enterspace operativa erfarenhet
och vision inom destinationsbaserad underhållning, Starbreeze
VR-innehåll, StarVR headsetet med dess unika 5k-upplösning och
210-graders synfält, Nozons PresenZ-teknik för nästa generations
filmformat för VR och vårt sam-arbete med Acer som säkerställer
hårdvarusupport. Enterspace kommer att vara den ledande partnern till
VR-centret, och bidrar med operativ erfarenhet, innehåll och teknisk
support. Givet förutsättningarna och den enorma genomströmningen av
människor har vi höga förväntningar på denna satsning - både
finansiellt och dess påverkan på framtida affärsmöjligheter.

Dessutom ser vi givetvis fram emot att öppna Sveriges största
VR-center i Stockholm nu i höst laddat med bland annat Enterspace
rymdäventyr.

NY LÅNE- OCH PROJEKTFINANSIERING

För att ha en god balans mellan våra investeringar och vår
finansiering av dessa så har vi blivit beviljade en ny kredit
uppgående till 150 MSEK från Nordea. I tillägg har vi säkerställt
finansieringen av VR-projektet i Dubai där Nordea med garanti från
Exportkreditnämnden och StarVR Corp. tillsammans finansierar den
totala investeringen på cirka 10 MUSD.

Slutligen vill jag tacka våra globala team för allt arbete. Jag ser
vad ni gör och jag är grymt imponerad!

Let's keep on doing this!

Bo Andersson Klint

Denna information är sådan information som Starbreeze AB är skyldigt
att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen
om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående
kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 augusti 2017 kl.
8:30 CET.

För mer information, kontakta gärna:
Ann Charlotte Svensson, Head of Investor Relations and Corporate
Communications, Starbreeze AB

Tel: 08-209 208, email: ir@starbreeze.com
Om Starbreeze

Starbreeze är en oberoende skapare, utgivare och distributör av
högkvalitativa underhållningsprodukter. Med studios i Stockholm,
Paris, Los Angeles, Barcelona och Bryssel skapar vi spel och virtual
reality-produkter efter egen design och med licensierat innehåll.
Starbreeze mest aktuella speltitlar inkluderar PAYDAY 2®, VR-
shootern John Wick och den kommande överlevnads-shootern OVERKILL's
The Walking Dead. Under bolagets förläggarverksamhet har Starbreeze
tillsammans med den kanadensiska studion Behaviour Digital
framgångsrikt lanserat skräck-thrillern Dead by Daylight.

Starbreeze skapar uppslukande virtual reality (VR)-upplevelser genom
att integrera mjukvara och hårdvara i bolagets StarVR® headset som
produceras i samarbete med Acer. Tillsammans med dotterbolaget
Enterspace vidareutvecklar bolaget sitt engagemang inom den
destinationsbaserade VR-marknaden. StarVR återfinns även på IMAX
VR-center i Los Angeles och New York.

Med huvudkontor i Stockholm, är Starbreeze aktier noterade på Nasdaq
Stockholm First North Premier under ticker STAR A och STAR B med
ISIN-koderna SE0007158928 (A-aktien) och SE0005992831 (B- aktien).
Bolagets Certified Adviser är Remium Nordic.

Mer information: starbreeze.com (http://www.starbreeze.com),
starvr.com (http://www.starvr.com), overkillsoftware.com
(http://www.overkillsoftware.com)

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/starbreeze-ab/r/starbreeze-ab--publ--delarsrap...
http://mb.cision.com/Main/14632/2332343/713159.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.