Du är här

2017-10-09

STARBREEZE: SKA NÅ INTÄKTSMÅL 2020 UTAN PAYDAY 3 - VD

STOCKHOLM (Direkt) Starbreeze ska nå sitt intäktsmål år 2020 utan bidrag från
uppföljaren till bolagets viktigaste varumärke -Payday 3
.

Det säger vd Bo Andersson Klint i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

De som följer Starbreeze och hörde vad vd:n sa i DI-tv nyligen blev nog
överraskade när han uppgav att den kommande stortitelnPayday 3
kommer fram till 2020. Den preciseringen står i direkt konflikt med tidigare
uttalanden om att utvecklingen av spelet "kommer få all den tid vi anser
behövs, kommer vara klart när det är klart och man stressar helt enkelt inte
framPayday 3
".

Nyligen fastställdes nya finansiella mål i samband med att bolaget flyttar
till Nasdaq Stockholmsbörsen. Ambition är bland annat att nå intäkter om
minst 2 miljarder kronor år 2020, att jämföra med fjolårets 368 miljoner
kronor.

Om en så pass viktig speltitel somPayday 3
är en ingrediens i prognosen eller ej är en central fråga. Inte minst i skenet
av Starbreeze framgångar medPayday: The Heist
ochPayday 2
, spel som hittills genererat intäkter på över 800 miljoner kronor. Och nu
backar alltså vd:n från uttalandet i DI-tv.

"Jag vill låta vara osagt (närPayday 3
lanseras). Jag vill absolut inte lova marknaden när vi ska släppaPayday 3
", säger Bo Andersson Klint.

Ingår
Payday 3

som en ingrediens när ni tror på minst 2
miljarder
2020?

"Nej. Det vi måste se till är att vi har alla de tre större spelen,Overkills
The Walking Dead (OTWD), Crossfire
ochPayday 3,
i pipeline. Men om vi släpperPayday 3
2020 eller senare är ovidkommande", säger vd:n.

Du känner att ni kan nå 2020-målet utan
Payday 3

?

"Ja".

Men ni når inte 2 miljarder 2020 utan
OTWD

och
Crossfire

?

"Nej, det gör vi inte".

Crossfire
, som har utvecklats av det koreanska spelföretaget Smilegate, är världens
bäst säljande förstapersonskjutarspel online med över 500 miljoner användare.
Starbreeze har rättigheter att under tio år utveckla, förlägga och
distribuera ett nyttCrossfire
spel anpassat för västerländska marknader. Någon lanseringstidpunkt har ännu
inte meddelats.

The Walking Dead
, efter tv-serien med samman namn som nu är inne på sin åttonde säsong, ska
lanseras under det andra halvåret 2018 efter att ha dragits med fler
förseningar.

Starbreeze resa mot intäktsmålet 2020 ska främst ske med egenproducerade spel
följt av förlagsverksamheten och VR-satsningen. Eller som Bo Andersson Klint
uttrycker det, att de egna produktionernaOTWD, Crossfire
ochPayday 3
ska "bygga det här tåget".

Samtliga tre speltitlar kommer leva under parollen "game as a service". I
stället för spel pratar Bo Andersson Klint hellre om linor, eller
servicelinjer, som ska leva i flera år. Men i stort är det samma sak. Det
handlar om den utveckling ett spel går igenom under sin livscykel.

Payday 2
är ett skolexempel. Sedan lanseringen 2013 har 153 uppdateringar släppts och
det har varit en blandning av gratisinnehåll och tilläggspaket mot betalning.
På den digitala plattformen Steam harPayday 2
har över 5,4 miljoner medlemmar och spelet, som sålts i över 16 miljoner
exemplar, kommer fortsätta att uppdateras minst till 2018.

"Att göra spel är inte bara att berätta en story och måla grafik över, utan
det handlar om att engagera folk så de kommer tillbaka och spelar om och om
igen på ett positivt sätt. Inte så de blir indragna utan att så de känner att
de inte kan låta bli. Våra produkter bygger på samma princip, att monitisera
servicen i olika former på ungefär tre till fem års sikt", säger Bo Andersson
Klint.

Större andel egna spel, som generellt har en högre lönsamhet än förlagsdelen,
väntas ge en positiv marginalmix. Starbreeze mål är att generera ett positivt
ebitda-resultat för fjärde kvartalet 2018, och sedan på årsbasis för varje
efterföljande räkenskapsår.

I halvårsrapporten uppgav Starbreeze att fram tills bolaget släpper sina stora
speltitlar, som exempelvisOTWD
ochCrossfire
, kan vissa kvartal komma att bjuda på såväl ett negativt ebitda-resultat som
ett negativt kassaflöde.

Bo Andersson Klint vill inte resonera om vilka marginalnivåer han ser framför
sig mot slutet av 2018 eller åren därefter. På frågan om fjolårets lönsamhet,
då ebitda-marginalen landade på 15,5 procent, är någon form av indikation för
framtiden nöjer han sig med att säga:

"Jag skulle säga att det är en stor skillnad eftersom vi inte har samma
kostnadstillväxt längre. Vi expanderade ganska hårt ifjol för att komma i den
position vi nu är i".

Förutom en bättre marginalmix innebär en större andel egna spel också att det
blir lättare att sia om framtida intäkter.

"För vår interna produktion kan vi mer eller mindre säga att vi är 90 procent
säkra på att vi kan sätta den i kvalitet och tid, så att vi kan göra interna
prognoser på vår försäljning. Det är utifrån vår interna produktion som vi
bestämmer strategin framöver, vad vi har råd med eller inte", säger Bo
Andersson Klint.
---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.