Du är här

2012-09-18

Stora Enso: Ser tillväxt i Pakistan 5-15 % per år - Nordlander

STOCKHOLM (SIX) Stora Enso har tecknat avtal med Packages
of Pakistan om att etablera ett samriskföretag som ska få namnet
Bulleh Shah Packaging. Mats Nordlander, EVP, Renewable
Packaging, förklarar varför investeringen i Pakistan görs.

"För oss är det drivet av mycket stark tillväxt", säger han
under en presskonferens på tisdagen. Inom konsumentkartong är
tillväxten i Pakistan lika hög som i Kina, tillägger han.

Pakistan är världens fjärde största konsumentmarknad för
mjölkprodukter, nästan i nivå med USA och fyra gånger så stort
som Tyskland. Det är parat med en tillväxt, samtidigt som Stora
Ensos kunder gör investeringar i Pakistan.

"Det här är en starkt växande marknad för våra produkter",
säger Nordlander. Marknaden för Stora Ensos produkter växer med
mellan 5 och 15 procent per år, ger han senare en siffra.

Stora Ensos inledande aktieinnehav blir 35 procent med ett
åtagande att vid ett senare skede, när vissa villkor har
uppfyllts, till det överenskomna värdet öka sitt innehav till 50
procent. Nordlander säger till Nyhetsbyrån SIX att han inte vill
gå in på vad det är för villkor, men att man räknar med att
ungefär inom ett år gå upp till 50 procent.

Packages är redan en partner som Stora Enso säger sig känna
väl. Stora Enso har redan en andel om 6,4 procent i Packages.

Det överenskomna värdet för 100 procent av samriskföretaget
är cirka 108 miljoner dollar på skuldfri basis. Den totala
köpeskillingen kan uppgå till 125 miljoner dollar, medräknat en
extra ersättning baserad på resultaten för andra halvåret 2012
och första halvåret 2013.

Hanna Hoikkala
hanna.hoikkala@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.