Du är här

2017-05-23

Strax: STRAX: DELÅRSRAPPORT NR 1 FÖR RÄKENSKAPSÅRET 2017

Strax, varumärkesexperten för mobila tillbehör, FORTSÄTTER ATT
leverera stark tillväxt I NORDAMERIKA

· Q1 2017 SV
(http://mbpublicbinaryproxy/Public/661/2271820/a1dbc5b42ee035ed.pdf)Koncernens
försäljning för perioden 1 januari - 31 mars 2017 uppgick till 20,3
MEUR (20,2), bruttomarginalen uppgick till 27,0 (23,9) procent.
Delårsrapporten avseende perioden 1 januari - 31 mars 2017 blir den
första som upprättas i EUR, efter beslut vid extrabolagsstämma den 22
december 2016 att byta redovisningsvaluta från SEK till EUR.

· Koncernens resultat för perioden 1 januari - 31 mars 2016 uppgick
till 0,0 (0,1) MEUR motsvarande 0,00 (0,00) euro per aktie. Eget
kapital per den 31 mars 2017 uppgick till 18,2 (11,1) MEUR
motsvarande 0,15 (0,09) euro per aktie.

· Nettoomsättning på rullande 12 månaders basis per Q1 2017 uppgick
till 92,0 (83,4) MEUR. Den skalbara tillväxt-modellen visar starkare
ökning i lönsamhet jämfört med tillväxt i nettoomsättning, EBITDA,
rullande 12 månader uppgick till MEUR 8.3 (3.9).

[image]Under perioden tecknade STRAX ett exklusivt avtal med Tessco
Technologies Inc., avseende distribution av STRAX egna varumärken i
Nordamerika. STRAX vann ett anbudsförfarande på flera nivåer hos
mobilcom-debitel i Tyskland som innebär att STRAX exklusivt ska förse
all säljkanaler med mobiltillbehör och smarta tillbehör. Orange vann
kategorin "Best Wearable Mobile Technology" med produkten VR1 Headset
vid GSMA GLOMO Awards i samband med Mobile World Congress. VR1
headset är utvecklat av STRAX.

· Efter periodens utgång lanserade STRAX den första linjen av
skyddande skal under Vodafones varumärke för tre Vodafone enheter som
kommer att vara tillgängliga på marknaden under Q2, samt började
leverera till mobilcom-debitel.

"Året började lite blandat med avmattning i de flesta globala
marknader i detaljhandeln och för smartphone försäljningen, fokus har
varit på att öka vår försäljning i Nordamerika och Mellanöstern, samt
att behålla marknadsandelar i Västeuropa. Gear4 och Urbanista
fortsätter att utvecklas väl i alla våra marknader och bidrar till
både tillväxt och lönsamhet"

Gudmundur Palmason, VD

Denna information är sådan information som Strax AB är skyldigt att
offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om
värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående
kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 maj 2017
kl. 08.55 CET.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/strax/r/strax--delarsrapport-nr-1-for-rakenska...
http://mb.cision.com/Main/661/2271820/678516.pdf
http://mb.cision.com/Public/661/2271820/a1dbc5b42ee035ed.pdf
http://mb.cision.com/Public/661/2271820/bdca2553d50eeadb.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.