Du är här

2017-08-23

Strax: STRAX: DELÅRSRAPPORT NR 2 FÖR RÄKENSKAPSÅRET 2017

STRAX, varumärkesexperten för mobila tillbehör, uppnår stark tillväxt
under det andra kvartalet

· Koncernens försäljning för perioden 1 januari - 30 juni 2017
uppgick till 43,5 MEUR (40,5), bruttomarginalen uppgick till 27,9
(26,0) procent.

· Koncernens resultat för perioden 1 januari - 30 juni 2017 uppgick
till 2,2 (0,5) MEUR motsvarande 0,02 (0,00) euro per aktie. Eget
kapital per den 30 juni 2017 uppgick till 20,0 (15,3) MEUR
motsvarande 0,17 (0,13) euro per aktie.

· Nettoomsättning på rullande 12 månaders basis per Q2 2017 uppgick
till 95,1 (85,8) MEUR. Den skalbara tillväxt-modellen visar starkare
ökning i lönsamhet jämfört med tillväxt i nettoomsättning, EBITDA,
rullande 12 månader uppgick till MEUR 9,6 (4,6).

· STRAX lanserade det första Vodafone-skyddsutbudet för tre
Vodafone-enheter och introducerade tillbehör till mobilcom-debitel
under Q2 2017.

· Efter periodens slut fortsätter STRAX varumärke Gear4 att spridas
i USA och säljs nu i över 6 000 butiker, distribuerat via Tessco
Technologies och Superior Communications.

· I augusti gjorde STRAX en nylansering av Thor, det egna
skärmskyddsmärket, med förnyade förpackningar, utbildningspaket för
återförsäljare och en ny webbplats.

"Aggressiva investeringar på nya marknader och i egna märken
fortsätter att ge positiva resultat. Vi har en fortsatt stark
försäljningstillväxt i Nordamerika och Mellanöstern. Dessutom
fortsätter Urbanista och Gear4 att expandera på alla våra marknader
och i alla våra kanaler. Vår skalbara affärsmodell fortsätter att
visa en större tillväxt i EBITDA än i försäljning."

Gudmundur Palmason, VD

För ytterligare information, kontakta Gudmundur Palmason, CEO, Strax
AB, +46 8 545 01750.

Denna information är sådan information som Strax AB är skyldigt att
offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om
värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående
kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23

augusti 2017 kl. 08:55 CET.
Om Strax
STRAX är en global specialist inom mobila och smarta tillbehör. STRAX
är noterat på Nasdaq Stockholm. STRAX erbjuder såväl egna varumärken,
licensierade varumärken som tredjepartsprodukter och smarta
tillbehör. Egna varumärken inkluderar XQISIT, GEAR4, Urbanista, THOR,
AVO+ och FLAVR. Bolaget representerar över 30 varumärken. Bolaget
säljer på en bred marknad av mobiloperatörer, butiker för mobil- och
hemelektronik, nätbutiker, hem- och inredningsbutiker samt närbutiker
och varuhus. STRAX grundades i Miami och Hongkong 1995 och har sedan
dess haft en stark global tillväxt. STRAX har 200 anställda i 12
länder med operativt huvudkontor och logistik- och
distributionscenter i Tyskland.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/strax/r/strax--delarsrapport-nr-2-for-rakenska...
http://mb.cision.com/Main/661/2331448/712571.pdf
http://mb.cision.com/Public/661/2331448/8545267a34e952cd.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.