Du är här

2018-08-23

Strax: STRAX: DELÅRSRAPPORT NR 2 FÖR RÄKENSKAPSÅRET 2018

STRAX genomför omedelbara åtgärder för att anpassa verksamheten till
ett affärsklimat under snabb förändring, genom betydande
kostnadsbesparingar och investeringar inom e-handel och
digitalisering för att framtidssäkra verksamheten, samtidigt som
strategin som "house of brands" fortsätter att drivas.

· Koncernens försäljning för perioden 1 januari - 30 juni 2018
uppgick till 45,8 (43,5) MEUR, bruttomarginalen uppgick till 32,5
(27,9) procent.

· Koncernens resultat för perioden 1 januari - 30 juni 2018 uppgick
till 0,2 (2,2) MEUR motsvarande 0,02 (0,02) euro per aktie. Eget
kapital per den 30 juni 2018 uppgick till 20,9 (20,0) MEUR
motsvarande 0,18 (0,17) euro per aktie.

· EBITDA under 2018 uppgick till 2,6 (3,3) MEUR.

"STRAX har en stabil bas att stå på för att bli en distributör av
framtiden: vi har en solid infrastruktur, stark kundbas, kompetent
och motiverat team och en bevisad förmåga att förändra och anpassa
verksamheten när det behövs. Jag är fortsatt trygg med vår "house of
brands" strategi och förblir optimistisk att vi går en mer lönsam
framtid till mötes".

Gudmundur Palmason, VD
För ytterligare information, kontakta Gudmundur Palmason, CEO, Strax
AB, +46 8 545 01750.

Denna information är sådan information som Strax AB är skyldigt att
offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om
värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående
kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 augusti 2018 kl.
08.55 CET.

OM STRAX
STRAX är en marknadsledande global specialist inom mobila och smarta
tillbehör. STRAX har byggt ett "House of Brands" i tillägg till de
värdeskapande kundspecifika lösningar och tjänster som erbjuds. STRAX
varumärkessamling innehåller egna märken som XQISIT, GEAR4,
Urbanista, THOR, avo+, FLAVR och Eule samt licensierade märken som
adidas och bugatti. Därutöver representerar STRAX även över 40 stora
varumärken för mobiltillbehör och säljer i alla huvudkanaler, från
telekomoperatörer, grossister och elektronikbutiker till
livsstilsbutiker och direkt till kunder online. STRAX grundades 1995
i Miami och Hongkong och har sedan dess vuxit världen över. I dagens
läge har STRAX över 200 anställda i 13 länder, med operativt
huvudkontor och logistik- och distributionscenter i Tyskland. STRAX
är noterat på Nasdaq Stockholm

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/strax/r/strax--delarsrapport-nr-2-for-rakenska...
http://mb.cision.com/Main/661/2598990/896056.pdf
http://mb.cision.com/Public/661/2598990/ab360368c77620af.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.