Du är här

2012-09-17

Svensk Handel: Hopp om ökad försäljning i den egna butiken

(SIX) I Handelsbarometern för september ökar handlarnas
framtidstro något jämfört med föregående månad.
Framtidsindikatorn, som är ett mått på handlarnas tro på
utvecklingen i detaljhandeln, landar på -4, vilket är 1 enhet
högre än under föregående månad.

Det framgår av ett pressmeddelande.

"Skuldkrisen i Europa och en försvagad exportkonjunktur gör
att många handlare har en avvaktande syn på framtiden för
detaljhandeln som helhet. Däremot visar undersökningen på ett
bra tryck och hopp om ökad försäljning i den egna butiken och
det lovar gott inför hösten", säger Yvonne Ingman, vice vd på
Svensk Handel.

Fler handlare tror på en ökning av försäljningen i den egna
butiken och kaxighetsindikatorn, som mäter handlarnas tilltro
till utvecklingen i den egna butiken jämfört med i detaljhandeln
som helhet, ökar något kraftigare än framtidsindikatorn och
landar på 25. Detta är 6 enheter högre än under föregående
månad.

Kaxighetsindikatorn kan ses som ett mått på hur stor andel av
handlarna som tror att de kommer att kunna öka sin marknadsandel
under den kommande tremånadersperioden.
42 procent av handlarna tror att försäljningen i den egna
butiken kommer att öka de kommande tre månaderna, vilket är en
något högre notering än föregående månad då 36 procent trodde på
en ökad försäljning.

Joakim Johansson, tel +46 31-350 64 84
joakim.johansson@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.