Du är här

2012-11-20

Sverige: Jämställdhetsprojekt samlar svenska storbolag

(SIX) Sveriges största företag ses sällan samarbeta med
varandra, men nu har projektet Battle of the numbers samlat 10
av dessa under samma tak för att diskutera en fråga: att få fler
kvinnor till höga chefspositioner i vad som är Sveriges hittills
största projekt inom ämnet.

Initiativtagarna Sofia Falk på Wiminvest, Cissi Elwin Frenkel
på Chef och Eva Swartz Grimaldi berättar under en presskonferens
på tisdagen att de funderat över vad som kan göras för att
verkligen kunna göra skillnad. Enligt Falk har utvecklingen gått
för långsamt, och hon påpekar att fokus legat enbart på
styrelsen.

"Man går till en koncernledning och säger varför har ni inte
så många kvinnor i styrelsen, medan där man faktiskt kan
påverka, och där företagen redan påverkar är de operativa
cheferna", säger Falk.

Resultatet blev att vd:ar från 10 företag, Ericsson, H&M,
Ikea, Saab, Sandvik, Scania, SEB, SPP, SSAB och Volvo, samlats
under ett paraply för att få saker att hända.

Metoden som kommer användas uppges vara väl beprövad och
handlar om omdefiniering av chefsrollen. För många av
organisationerna startade för väldigt länge sedan, och frågor
som hur man ser på karriär, hur man jobbar med incitamentsystem,
feedback-kulturer och så vidare behöver ses över.

"Ska man få fler kvinnor till operativa chefspositioner,
varför frågar vi inte dem? 100 kvinnor kommer företagsvis och
branschöverskridande att identifiera 'vad får sådana som oss
hit, och vad skulle få oss att nå ännu längre?'", säger Sofia
Falk.

De 100 kvinnorna ska bland annat gå igenom de hinder och
möjligheter som finns för kvinnor att nå just operativa
chefspositioner och i längden ledningar och styrelser. Om
antalet kvinnliga operativa chefer ökas breddas även
rekryteringsbasen till styrelser.

Att arbeta branschöverskridande uppges snabba upp
identifieringen av fungerande metoder, och initiativtagarna
påpekar att mångfaldsarbetet är en fråga om lönsamhet och
konkurrenskraft. Tillsammans representerar företagen som samlats
570.000 anställda, och de har gemensamt en omsättning på 1.600
miljarder.

Vd:arna själva efterfrågar bland annat mer konkreta exempel
på vad som kan göras. SEB:s Annika Falkengren säger till exempel
att SEB redan gör mycket för kvinnor i banken, men hon vill ta
initiativ för att göra mer. SSAB:s Martin Lindqvist uppger att
det finns en unik möjlighet att lära sig av andra, och att lyfta
fram kvinnliga förebilder.

"Vi har lyckats bättre inom vissa områden", säger Scanias vd
Martin Lundstedt, men han menar att det finns andra områden med
mer att göra. Han talar också om att idéer kan föras över till
dotterbolag.

"Så ni förstår, om de här företagen bestämmer sig för att
driva en fråga, då kan det faktiskt hända saker", säger Cissi
Elwin Frenkel, som hoppas att det hela kan spridas över Sveriges
gränser. Projektet har dessutom redan rönt en del intresse i
utlandet och ska till exempel presenteras i Brasilien om några
veckor. Battle of the numbers kommer att avslutas den 21
november 2013.

"Vad är det som redan görs som ger framgång? Det kommer att
sammanställas, och vi kommer få en möjlighet att möta politiker
och andra för att visa att det är så här vi tror att vi skapar
ett konkurrenskraftigt näringsliv", säger Falk.

Hanna Hoikkala, +46 8 586 163 67
hanna.hoikkala@six-group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.