Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-03-14

Swedbank: Lyckoslanten - nittioåring i ny kostym

14 mars 2016

Tidningen Lyckoslanten har i decennier inspirerat barn i grundskolan
till kunskap om pengar och sparande. Inför tidningens 90-årsdag
moderniseras tidningen och blir mer underhållande och interaktiv.
Samtidigt blir den ett enklare och tydligare stöd för lärarna i
undervisningen.

- Vi vet att barn och ungdomar har ett stort behov av att lära sig mer
om pengars värde och hur man får dem att räcka. Lyckoslanten ger den
kunskapen på ett lustfyllt sätt, vilket är viktigt i det
konsumtionssamhälle vi lever i, säger Arturo Arques, chefredaktör för
Lyckoslanten och Swedbank och Sparbankernas privatekonom.

Undersökningar visar att Lyckoslanten fyller en viktig funktion för
både elever och lärare i landets skolor. Med den omgjorda tidningen
vill Swedbank och sparbankerna ytterligare stärka den funktionen och
nya Lyckoslanten har fått både en tydligare inriktning samt koppling
till läroplanen - allt med syfte att inspirera till läsning och ökad
användning i undervisningen.

Den omgjorda tidningen har också större fokus på interaktion med
barnen, som själva producerar delar av innehållet. Bland annat
medverkar, Stina Thorsell, 10 år och Isak Zubcevic, 10 år,
knattereportrar för tidningen, liksom Donya Absi - Sveriges yngsta
mästerkock 2015. Skolklasser har också möjlighet att som
gästskribenter producera ett uppslag i tidningen.

-Jag tycker att det är jättebra att vi barn får vara med och göra
tidningen eftersom det är barn som läser den. Barn tänker ganska lika
och vuxna vet kanske inte vad vi vill läsa om, säger Stina Thorsell.

Mycket kommer att kännas igen i tidningen - vi möter till exempel
fortfarande Spara och Slösa som dock har blivit ett par år äldre -
annat kommer vara nytt, som ett större inslag av entreprenörskap som
syftar till att stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och
självförtroende. Målgruppen har också ändrats till barn i åldern
10-12 år, det vill säga årskurs 4-6, från tidigare 9-12 år, för att
ge en tydligare inriktning.

För att enkelt fungera som ett hjälpmedel i undervisningen bifogas med
varje nummer en lärarhandledning med förslag på hur tidningen kan
användas i undervisningen. Som ytterligare inspiration kommer det
även finnas rörligt material på sajten Lyckoslanten.se där bland
annat Donya Absi lagar mat och visar på skillnaden i pris på hemlagad
och köpt mat.

Swedbank har valt företaget Vi Media AB som ny leverantör av
Lyckoslanten. Vi Media AB, som bland annat ger ut Tidningen Vi, står
för hög kvalitet och trovärdighet och har en värdegrund och historia
som stämmer överens med Swedbanks och sparbankernas.

Lyckoslanten är en av Sveriges äldsta och mest spridda tidningar för
barn. Den trycks i 350 000 exemplar och skickas kostnadsfritt till
alla landet grundskolor, årskurs 4-6. Årets första nummer kommer i
mitten av mars och kommande nummer i maj, september och november.

För mer information:
Arturo Arques, privatekonom, tfn 072-242 99 62
Ulrica Sjöving, projektledare, tfn 070-423 53 08

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/swedbank/r/lyckoslanten---nittioaring-i-ny-kos...
http://mb.cision.com/Main/67/9933540/488056.pdf

Författare WKR

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.