Du är här

2012-02-22

Swedish Match: Klart positiva trender för General i USA - VD

(SIX) Tobaksbolaget Swedish Matchs vd Lars Dahlgren kallar
2011 för "ytterligare ett rekordår" om man bortser från de
större jämförelsestörande posterna som reavinsten förra året.
Under en intervju med Nyhetsbyrån SIX säger han att "vi är
kanonnöjda", och räknar bland annat upp en försäljning som är
upp 8 procent i lokala valutor, samt ett rörelseresultat som är
upp 11 procent i lokala valutor för helåret.
"Det är jättekul att notera den starka tillväxten på den
skandinaviska snusmarknaden och vi ser klart positiva trender
för vårt General-snus i USA. Vi kommer fortsätta att investera
och satsa där och vår amerikanska verksamhet
massmarknadscigarrer fortsätter att gå som tåget - vi knaprar
marknadsandelar", säger Dahlgren.
När det gäller Swedish Match kan man räkna med fortsatt
aktivitet på marknadsföringssidan i takt med att affären växer.
"Det som sticker ut är att vi kommer att fortsätta satsa ännu
hårdare på snus internationellt, både i USA, men också inom
ramen för vårt joint venture med Philip Morris (SMPM
International SIX anm)", säger han.
För helåret 2011 spenderade Swedish Match ungefär 65 miljoner
kronor mer än 2010 på den här typen av satsningar, varav drygt
23 miljoner mer i det fjärde kvartalet. Och investeringarna
kommer att fortsätta framöver.
"Bedömningen är någonstans mellan 60 till 100 miljoner kronor
mer under 2012. Vi satsar så mycket som vi tror att vi kan göra
med kvalitet", uppger Dahlgren för SIX. Enligt honom vill
bolaget inte avslöja någon exakt siffra på
marknadsföringskostnaderna av konkurrensskäl.
Under intervjun lyfter Dahlgren också fram specifika områden
som Swedish Match vill satsa mer inom. Det handlar om svenskt
snus internationellt, i USA, och på bolagets testmarknader med
SMPM International. Swedish Match kommer också att öka
aktiviteten i Ryssland, där man fått en positiv start i St.
Petersburgområdet, och i Kanada som enligt Dahlgren är en
väldigt hårt reglerad marknad.
"Därtill ska vi lägga till minst en ytterligare marknad under
året", säger han. Vilken marknad det blir, det får Swedish Match
att återkomma till.

Hanna Hoikkala, +46 8 586 163 67
hanna.hoikkala@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.