Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-10-27

SWEDISH MATCH: MARKNADSANDELKURVAN HAR VÄNT I NORGE - VD

STOCKHOLM (Direkt) Swedish Match kurvor på den norska snusmarknaden har vänt
och ambitionen är att det fjärde kvartalet ska summeras med att bolaget inte
tappat marknadsandelar.

Det säger Swedish Match vd Lars Dahlgren till Nyhetsbyrån Direkt.

Swedish Match har förlorat andelar på den norska snusmarknaden under en längre
tid, men på senare tid i ett allt mer avtagande tempo.

"Vi har tagit andelar i det tredje kvartalet jämfört med det andra. Det är
fortfarande en nedgång om vi tittar ett år tillbaka i tiden, men det är den
lägsta nedgången år till år som vi sett på många år. Kurvorna har vänt i
Norge", säger Lars Dahlgren.

Enligt vd:n beror utvecklingen framför allt på produktfamiljen G3 som nu
kompletterats med Volt och som enligt Lars Dahlgren är "en tydlig succé".
Även snuset Wire har tillkommit.

"G3-familjen är nu uppe i 12,5 procent av den norska totalmarknaden",
tillägger han.

Vad tror du om den framtida utvecklingen?

"Jag vill inte lämna någon prognos, men vår ambition är att när vi summerar
2017 så ska vi inte ha ett marknadsandelstapp på den norska marknaden i det
fjärde kvartalet (jmf fjärde kvartalet 2016)", säger Lars Dahlgren.

I Norge började lagstiftningen om neutrala tobaksförpackningar gälla den 1
juli i år. Nya produkter som introduceras efter det datumet måste vara
neutrala, det vill säga ha en neutral utformning vad gäller färg och text och
det är inte tillåtet för tillverkarna att använda logotyper, symboler eller
bilder. För produkter som fanns på marknaden före den 1 juli krävs neutrala
förpackningar i detaljhandeln från den 1 juli 2018.

Vad kommer det här innebära för snusmarknaden?

"Det är väldigt svårt att dra några slutsatser ännu. Det man får vara beredd
på är att det blir lite stök i form av lagerjusteringar och annat. Jag tror
inte det är positivt för marknadstillväxten samtidigt som det är svårt att
hitta belägg för att det skulle ha någon stor dämpande effekt", säger Lars
Dahlgren.

SEB Equity har lyft frågan om införandet av neutrala förpackningar kan leda
till ökad priskonkurrens då tobaksbolagen strävar efter att knyta till sig
kunderna innan snusdosorna blir neutrala.

"Vi har inte sett några tecken på någon speciell aktivitet som vi hänför till
införandet av neutrala förpackningar, men det går inte att utesluta att det
kommer", säger Lars Dahlgren.

Swedish Match har inlett en process mot vad bolaget kallar "det
oproportionerliga och diskriminerande beslutet" att snus ska inkluderas i
lagstiftningen om neutrala förpackningar i Norge.
---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.