Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-07-21

SWEDISH MATCH: SNITTPRIS SNUS SKANDINAVIEN STEG 2% 2KV - VD

STOCKHOLM (Direkt) Swedish Match snittpris för snus i Skandinavien steg 2
procent i det andra kvartalet, bland annat tack vare bolagets prishöjning i
Sverige.

Swedish Match höjde listpriset i Sverige med i snitt närmare 3 procent i maj
2017.

"3 procent var helt utan några som helst mix-effekter som man får räkna med
äter upp en del av höjningen. Snittpriset i Skandinavien i kvartalet är
sammantaget upp med ungefär 2 procent. Och just i det andra kvartalet har vi
ungefär 1 procentenhets draghjälp av den starkare norska kronan", säger
Swedish Match vd Lars Dahlgren till Nyhetsbyrån Direkt.

Värt att notera är att med nuvarande valutakurser går Swedish Match ett andra
halvår tillmötes (främst kvartal fyra) med en svagare norsk krona, en svagare
dollar och ofördelaktiga jämförelsetal för den brasilianska realen, något som
kan ge en negativ omräkningsdifferens på rörelseresultatet.

Vilka slutsatser har ni dragit efter prishöjningen i maj?

"Rent andelsmässigt har vi inte kunnat identifiera några dramatiska effekter.
Och av vad vi kan bedöma så ser vi bland flera av våra konkurrenter en viss
prishöjning mot konsumenterna. Det ser inte illa ut prismässigt på marknaden
just nu, men jag tror inte man ska dra några förhastade slutsatser. Faktum
kvarstår att svenska snusmarknaden är den marknad som uppenbarligen är
väldigt intressant för stora cigarettbolag", säger Lars Dahlgren.

Bland annat har British American Tobacco (BAT) det senaste året gjort stora
investeringar i Sverige. I januari köpte BAT snustillverkaren Winnington som
med sitt varumärke Epok finns både i Sverige och Norge.

På produktsidan har snusserien Xrange, som är prissatt mellan premiesegmentet
och lågprissegmentet, fortsatt att knapra marknadsandelar i Sverige och
ligger nu på 7,0 procent (6,8% efter Q1).

Kaliber+ lanserades i början av 2017 efter att det tidigare lågprissnuset
Mustang inte levt upp till förväntningarna och skrotats. I samband med förra
rapporten talades om en bra försäljningsstart, visserligen med inslag av
kannabalisering på övriga kaliberprodukter, men med en positiv nettoeffekt.

Enligt Lars Dahlgren står sig den bilden och trenden för Kaliber+, som nu har
en andel på 1,3 procent av den svenska totalmarknaden, ser bättre ut än vad
den gjorde för Mustang.
---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.