Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-04-27

SWEDISH MATCH: VINST OCH FÖRSÄLJNING SLOG FÖRHANDSTIPS- SAMMANF

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt). Swedish Match redovisade starkare vinst- och
försäljningsssiffror än väntat i det första kvartalet. För det andra
kvartalet räknar bolaget för närvarande med att resultatet på flera områden
kommer att påverkas negativt av pandemin.

Här följer en punktvis sammanfattning av rapporten:

Vinst slog förhandstips. Swedish Matchs rörelseresultat låg på 1.594 miljoner
kronor i det första kvartalet. Väntat var 1.459 miljoner, enligt Infronts
analytikersammanställning.

Nettoomsättningen, exklusive tobaksskatt, blev 4.029 miljoner kronor. Här hade
analytikerna räknat med 3.828 miljoner.

C ovid-19-nettoeffekt kvartal 2 c a -150 mln kr på rörelseresultat.Den totala
positiva nettoeffekten från covid-19 på Swedish Match rörelseresultat i
första kvartalet blev knappt 100 miljoner kronor. Baserat på vad bolaget vet
i dag bedöms andra kvartalet visa en negativ nettoeffekt på grovt räknat
ungefär 150 miljoner. "Det rimliga är att räkna med att det andra kvartalet i
stort sett kommer att vara helt påverkat av covid-19-effekterna. Så om
covid-19 situationen inte blir värre eller radikalt bättre, så skulle det
kunna bli mellan 100 och 200 miljoner kronor, i storleksordningen 150
miljoner", säger vd Lars Dahlgren till Nyhetsbyrån Direkt.

Den positiva effekten på rörelseresultatet i det första kvartalet kom främst
från hamstring och den negativa från taxfree och gränshandel.

Zyn i fler USA-butiker första kvartalet. Swedish Match tobaksfria
nikotinprodukt Zyn fanns vid utgången av första kvartalet på cirka 80.000
försäljningsställen i USA, en ökning från 67.000 försäljningsställen vid
årsskiftet.

Swedish Match bedömer att leveranser av Zyn till följd av Covid-19-relaterade
hamstringseffekter och införsäljningsvolymer hänförliga till utökad
distribution uppgick till cirka 3 miljoner dosor under kvartalet. För så
kallat moist snuff i USA ökade leveransvolymerna "starkt", med tillväxt för
moist snuff i lösformat, portionsprodukter och tubs (större förpackningar i
lösformat).

Planerar ej många fler Zyn-butiker i USA 2020.Swedish Match kommer inte att
aktivt öka antalet försäljningsställen för Zyn i USA i någon större
utsträckning fram till utgången av 2020. Antalet nya butiker i det första
kvartalet blev fler än vad bolaget räknat med och nu ligger fokus på att
balansera tillverkningskapaciteten med en bra leveranssäkerhet till
befintliga butiker, säger vd Lars Dahlgren.

Fler cigarrer. Swedish Match cigarrvolymer ökade med 11 procent under det
första kvartalet 2020 jämfört med knappt 2 procent för helåret 2019.
Volymökningar för natural leaf-cigarrer kompenserade för volymminskningar för
HTL-cigarrer, skriver bolaget. Swedish Match marknadsandel för cigarrer
totalt uppgick till 23,4 procent under första kvartalet, vilket kan jämföras
med 22,7 procent motsvarande period i fjol.

---------------------------------------
Börsredaktionen +46 8 51917900 https://twitter.com/Borsredaktion

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.