Du är här

2012-12-12

Tele2: Har för många varumärken i Norge - Norden-chef

STOCKHOLM (SIX) Tele2 bedömer att det fasta nätet i Sverige
nu gått över i den tredje fasen där i princip varje villa i
Sverige får tillgång till fiber. "Det behövs flera leverantörer
på marknaden. Därför ser vi en stor potential här", sade Thomas
Ekman, chef för Market Area Nordic, vid kapitalmarknadsdagen.

Tele2 förbättrar ebitda-marginalen i Norge. Bolaget har fyra
varumärken i landet. "Det kanske är två för mycket. Men vi ska
jobba med att ompositionera oss en del", sade Ekman. 75 procent
av den norska befolkningen ska fortsatt täckas med Tele2:s
mobilnät i mitten av nästa år. "Det viktigaste för oss nu är ett
bygga ut nätet i Norge", sade Ekman.

Blir det priskrig igen kommer Tele2 svara med att sänka
priset hos Comviq. "Där har vi en billig distribution", sade
Ekman. Totalmarknaden för SMS i Sverige backade första halvåret
i år totalt sett men Tele2 upplever inte samma nedgång. "Det kan
bero på att vi har en lite annan kundprofil", sade Ekman.

Om två år kommer konsumenten troligen få ut hur mycket röst
och SMS som helst i sitt abonnemang. Det som kommer förändras är
prissättningen på data, som kommer gå upp, bedömer Ekman.
"Företagskunderna blir alltmer kräsna med att undersöka vad de
kan få ut av abonnemangen", sade han. "Det är viktigt att
fokusera på ebitda-bidrag snarare än intäktsökning", sade Ekman
vidare. "Försäljningen av utrustning har vi i princip noll
marginal på", sade Ekman.

Joakim Johansson
joakim.johansson@six-group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.