Du är här

2018-07-19

Thule Group: Vd och koncernchef Magnus Welanders kommenterar Thule Groups (publ) delårsrapport andra kvartalet, april-juni,...

Fortsatt tillväxt med god lönsamhet
En fortsatt mycket stark försäljning i Region Europe & ROW gjorde att
omsättningen i andra kvartalet steg till 2 155 Mkr (1 955), en ökning
med 10,2 procent (7,0 procent valutajusterat).

Under kvartalet ökade EBIT med 10,4 procent (6,6 procent
valutajusterat) och EBIT-marginalen på rullande årsbasis ligger nu på
18,8 procent.

Region Europe & ROW fortsatt starkt
I Region Europe & ROW fortsatte den mycket goda utvecklingen under
andra kvartalet och omsättningen ökade med 11,7 procent
(valutajusterat).

Försäljningen i den stora kategorin Sport&Cargo Carriers var mycket
stark i kvartalet inom såväl cykelhållare som takboxar. De senaste
två årens lanseringar inom premium dragkroks-monterade cykelhållare
och den nya takboxfamiljen Thule Motion XT fortsätter skörda stora
framgångar.

Inom RV Products fortsatte vi ta marknadsandelar i en marknad som vi
bedömer växte med 10 procent.

Active with Kids växte starkt drivet speciellt av våra prisvinnande
Thule Chariot multisportvagnar och den uppdaterade Thule Urban Glide
2 barnvagnen.

Inom Packs, Bags & Luggage uppvisade även andra kvartalet stabil
tillväxt inom våra fokus-kategorier (resväskor, mindre ryggsäckar för
dagligt bruk och sportväskor), medan försäljningen inom det vi kallar
Legacy produkter (som fodral för surfplattor och kameraväskor)
minskade i linje med våra förväntningar.

I regionen stod Frankrike, Tyskland, Sverige och Tjeckien ut speciellt
med mycket god tillväxt.

USA fortsatt utmanande
I Region Americas minskade försäljningen med 4,2 procent
(valutajusterat) under kvartalet, vilket var något sämre än vad vi
hade förväntat oss.

I likhet med det första kvartalet berodde den minskade försäljningen
framför allt på den kontinuerliga utfasningen i USA av ett antal
större lågmarginal OE kontrakt. Dessa OE-avtal relaterade till
pick-up truck tillbehör i kategorin Sport&Cargo Carriers samt vissa
enklare väskor och fodral inom kategorin Packs, Bags & Luggage.

Utöver den minskade försäljning som dessa OE-avtal stod för, så hade
ett antal av de större butikskedjorna med många fysiska butiker i
Sport&Outdoor kanalen ett något tuffare kvartal än vi förväntat oss,
med en sen vår och en del butiksstängningar.

Inom Packs, Bags & Luggage påverkade den förväntade minskningen inom,
det vi kallar, Legacy kategorierna försäljningen negativt på samma
sätt som i Europe & ROW. Dock har vårens lanseringar inom sportväskor
(bland annat den smidiga vandringsryggsäcken Thule AllTrail och den
innovativa vätskeryggsäcken Thule Vital), resväskor samt ryggsäckar
för dagligt bruk utvecklats väl.

Active with Kids kategorin var stabil i kvartalet och den för regionen
begränsade RV Products kategorin visade stark tillväxt.

Brasilien och Kanada var återigen regionens starkaste marknader och
utvecklas väl.

Tryggad finansiering och stora satsningar
Jag är mycket nöjd att vi i slutet av kvartalet säkerställde en
flexibel och kostnadseffektiv finansiering för framtiden genom
tecknandet av ett nytt låneavtal som sträcker sig över minst fem år.

Vi har under kvartalet gjort stora satsningar inom produktutveckling
och ligger nu på den nivå om 6% av omsättningen som tidigare
kommunicerats. Under kvartalet påverkades kassaflödet även av en
medveten uppbyggnad av lagernivåer inför höstens stora lanseringar.

Högsäsong med mässor och lanseringar
Vi går nu in i slutfasen av årets högsäsong i och med de stora
leveransmånaderna i juli och augusti. Mässperioden, där 2019
säsongens nya produkter visas upp för detaljhandlen, är även den
redan i full sving. Och inte minst så kommer den för Active with Kids
kategorin viktiga nya Thule Sleek city-barnvagnen börja säljas i
ledande butiker världen över under kvartalet.

./.
---
Vid frågor vänligen kontakta
Fredrik Erlandsson
SVP Communications och Investor Relations
Tel: 070 309 00 21
E-mail: fredrik.erlandsson@thule.com

---
Om Thule Group
Thule Group är världsledande på produkter som gör det enkelt att lätt,
säkert och snyggt ta med sig det man behöver och bryr sig om när man
lever ett aktivt liv. Under mottot Active Life, Simplified. erbjuder
bolaget produkter inom produktkategorierna Sport&Cargo Carriers (t.ex
takräcken, takboxar, hållare för cykel-, vatten- och vintersport som
transporteras med bil), Packs, Bags & Luggage (t.ex. dator- och
kameraväskor, vandringsryggsäckar, resväskor), RV Products (t.ex
markiser, cykelhållare och tält för husbilar och husvagnar) och
Active with Kids (t.ex cykelkärror, barnvagnar, barncykelstolar).

Thule Group har cirka 2 200 anställda vid 9 produktionsanläggningar
och 35 försäljningskontor över hela världen.

Produkterna säljs på 140 marknader och försäljningen under 2017
uppgick till 5,9 miljarder kronor.

www.thulegroup.com
-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/thule-group/r/vd-och-koncernchef-magnus-weland...
http://mb.cision.com/Main/1701/2578090/880634.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.