Du är här

2017-08-28

TiksPac: Vinstvarning

TiksPac drabbades under räkenskapsårets sista vecka indirekt av
dataviruset PETYA. Detta ledde till uteblivna leveranser vilket slår
hårt mot resultatet 2016-2017.

Sista veckan i juni drabbades många företag och organisationer världen
över av dataviruset PETYA. Detta drabbade vår transportör TNT hårt
och innebar att TNT över hela världen inte kunde hämta upp eller
leverera gods. Detta fick dessvärre stora konsekvenser för TiksPac.

TiksPacs bästa kvartal är varje år Q4 (april-juni), en stor del av
våra projekt ligger för leverans innan sommaren. Under hela våren
arbetar vi med och siktar mot att färdigställa och leverera de
projekt som ska levereras inför semesteruppehållet. Så även detta år,
alla TiksPac-stationer var klara, packade och utställda för att
hämtas upp av TNT.

Eftersom vår intäktsredovisning har leverans av projekt som tidpunkt
för när intäkten redovisas fick detta stora konsekvenser för TiksPac.
Projekt till ett värde av 3,6 MKR blev stående på vårt lager över
bokslutsdagen. Den uteblivna intäkten medför att nettoresultatet för
helåret 2016-2017 blir negativt med cirka 2,4 MKR.

En mycket positiv konsekvens av det inträffade blir att första månaden
innevarande bokföringsår 2017-2018 kommer att visa en positiv
omsättning med samma summa (+3,6 MKR). Alla kostnader för dessa 3,6
MKR har tagits under räkenskapsåret 2016-2017. Normalt sett börjar
vårt verksamhetsår med juli som en semestermånad med nära noll i
omsättning och ett negativt resultat på ca 1,5MKR. Med anledning av
den försenade utleveransen får vi därmed en mycket stark inledning på
det nya året.

- I samråd med våra revisorer har vi kommit fram till att detta är hur vi måste hantera det som inträffade när TNT drabbades av virus och stod stilla sista veckan i juni. Det är olyckligt och ger enlig vår mening inte den mest rättvisande bilden av hur TiksPac presterat under året som gått. / Stefan Arvidsson, VD

För ytterligare information:
Stefan Arvidsson, VD
Tel. +46 (0)346 - 734 721
stefan.arvidsson@tikspac.com
www.tikspac.com

Kort om TiksPac Genom TiksPacs miljökoncept tillhandahålls stationer
med miljövänliga hundpåsar på ett sätt som är kostnadsfritt såväl för
hundägare som för den som svarar för renhållningen inom det aktuella
området. Verksamheten finansieras av företag som mot en avgift
erhåller en mediaplats på stationerna och därmed visar sitt
engagemang för sin lokala närmiljö (CSR). Tjänsten är kostnadsfri för
kommunerna, som dock svarar för utplacering, skötsel och drift av
stationerna. TiksPac svarar, genom underleverantörer, för produktion
av påsar, tillverkning av stationer, utskrift och montering av
dekaler på stationer samt distribution av påsar. Bolagets
affärsmodell framgår av den senaste bokslutskommunikén.

Denna information är sådan information som TiksPac AB är skyldigt att
offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen
lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för
offentliggörande den 28 augusti 2017.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/tikspac/r/vinstvarning,c2334317
http://mb.cision.com/Main/11660/2334317/714478.pdf

Författare Aktietorget

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.