Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2021-10-07

Till salu i sociala medier

wysiwyg_image

Mixa högt risktagande, mängder av nya aktieköpare och oprövade bolag med tvivelaktig informationsgivning via sociala medier och influerare. Då får du en giftig cocktail som många småsparare just nu håller på att stjälpa i sig

Ofta handlar det i dagens sociala medier om privatplacerare som vill dela med sig av sina bedömningar. Eftersom det saknas professionell analys kring i stort sett alla de mindre bolagen har småspararna inte många andra ställen att vända sig till för att få information.

Investeringstips av influencers

En populär aktivitet är när influerare ger investeringstips på Instagram. Ofta handlar det om onoterade och tämligen nystartade bolag med hög risk som marknadsförs via synnerligen rudimentär information i en Instagrambild från betalda influerare. 

I sitt möte med småsparare och nybörjare på sociala medier har aktiespararnas analytiker Carl-Henrik Söderberg upplevt att det finns ett starkt behov av saklig vägledning. Det kan Aktiespararna ge.

- Kärnproblematiken är inte betalda samarbeten. Det har alla på sociala medier nuförtiden. Men de här profilerna utger sig för att vara spararnas bästa vän och vänder sig till folk som litar blint på dem. De väljer att utnyttja sin makt för att sälja in onoterade bolag, som behöver nytt kapital, med hög risk. Tuffare marknadsföringsregler gör att influerarna numera oftast märker ut att det handlar om betalda annonser i samarbete med olika aktörer menar Carl-Henrik.

Influencers får provision för att tipsa

- Men dessa influerare kallar det samtidigt för en investeringsmöjlighet med framtiden för sig. I vissa fall säger de även att de själva köpt aktier i bolaget när de i själva verket fått aktier gratis av samma bolag. De får även provision beroende på hur många småsparare som går in med pengar i bolaget, säger han. Ett vanligt försvar från influerarna på sociala medier är att det är ungefär samma sak som när Bianca Ingrosso eller någon annan mer klassisk influerare gör reklam för smink eller ett par jeans. Carl-Henrik Söderberg håller inte med.

- Jag tycker att skillnaden är enorm. I det första fallet får man hem en produkt som man trots allt har nytta av, oavsett om det är sminket eller jeansen. Men många av de onoterade bolagen med hög risk kan vara svarta hål, där man inte får tillbaka några pengar alls. Det handlar ofta om bolag som varit runt hos professionella investerare men fått kalla handen. har som yrke att bedöma den här typen av investeringar. Finansprofilerna kan dessutom ta rygg på de stora och betydligt bredare profilerna på sociala medier.

Fler följare

- En av de riktigt stora profilerna på Instagram kan stå med 50 000 kronor i handen och säga ”Vill du vinna de här pengarna?” Det enda du behöver göra är att tagga någon av finansprofilerna på Instagram. På så sätt kan de snabbt nå 20 000 till 30 000 nya följare.

På senare tid har flera bolag, både noterade och onoterade, tillsammans med influerare testat gränserna för vad som är tillåtet och lämpligt när det gäller marknadsföring av tjänster, tävlingar och investeringar i aktier. Ofta är det svårt att se vad som är vad. Rådgivning eller marknadsföring. Uppgången har gjort börsen glödhet och för många nybörjare på börsen är sociala medier en naturlig mötesplats, där olika aktörer lockar in småspararna på osäkra vägar. 

 

Författare Redaktionen

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.