Du är här

2018-04-24

Tillväxt trots försenad vår

Husqvarna noterar inte helt överraskande att det kyliga vädret försenat trädgårdssäsongen i Europa och Nordamerika, något som resulterat i lägre försäljning hos bolagets återförsäljare.

"Trots detta fortsatte de tre divisionerna med lönsam tillväxt (Husqvarna, Gardena och Construction) att växa med både förbättrat rörelseresultat och marginal samtidigt som de fortsatte att investera i tillväxtinitiativ./…/ Vi förväntar oss ytterligare framsteg när trädgårdsäsongen väl kommer i gång", skriver vd Kai Wärn i delårsrapporten.

Försäljningen för divisionen Husqvarna var oförändrad i kvartalet, justerat för valuta. Försäljningen av robotgräsklippare och andra batteridrivna produkter fortsatte att växa och geografiskt sett var försäljningen högre i Europa medan den minskade i Nordamerika.

Divisionen Gardena fick enligt bolaget en bra start på året till följd av geografisk expansion, nya produktlanseringar och tillväxt i online-kanalen vilket resulterade i en valutajusterad försäljningstillväxt på 15 procent.

Divisionen Construction fortsätter att ha fokus på att leverera organisk tillväxt samtidigt som man integrerar förra årets förvärvade enheter. Totalt uppgick den valutajusterade tillväxten till 16 procent i första kvartalet, varav 4 procent var organisk tillväxt.

Divisionen Consumer Brands levererade en valutajusterad försäljningsnedgång på 17 procent, ett tapp som huvudsakligen kan relateras till den tidigare kommunicerade neddragningen av försäljningen till en stor detaljhandelskund i Nordamerika samt en försiktig detaljhandel i allmänhet. Utöver den låga försäljningsvolymen satte även höjda råvarupriser press på resultat och marginal, heter det i rapporten.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.