Du är här

2018-08-31

Toadman Interactive AB: Toadman påbörjar satsning av "Project I.G.I. : I'm Going In 3" i samarbete med Petrol Advertising,...

Toadman Interactive AB (publ) har idag skrivit på en avsiktsförklaring
för att tillsammans med Petrol Advertising LLC ("Petrol") påbörja
satsningen på "Project I.G.I.: I'm Going In 3". Petrol kommer att
bidra med cirka $1 miljon (ca 9 Mkr) för att hjälpa till att skapa en
ny vision för spelet. Petrols team kommer att vara ansvariga för inte
bara varumärkesidentitet, men även sin 360 graders "go-to-market"
strategi. Arbetet förväntas påbörjas under september 2018 och ett mer
omfattande avtal som innefattar speldesign av karaktärer och
spelvärlden kommer att arbetas fram med Petrol den kommande tiden.
Satsningen kategoriseras inom Toadmans nya uppdelning som
kärnverksamhet.

I samband med förvärvet av Artplant erhöll Toadman IP-rättigheterna
till "Project I.G.I.: I'm Going In". Toadman och Petrol har efter
analys gjort bedömningen att det finns intresse för lansering av ett
nytt spel i serien, bl.a. baserat på de klipp som finns på Youtube,
där åtskilliga klipp har flera miljoner visningar. Spelet bedöms ta
ca 1,5-2 år att utveckla, så spelsläpp bedöms kunna ske år 2020-2021.

Petrol är i spelbranschen kända som en av världens främsta
marknadsföringsbyrå, och har hjälpt till att utveckla koncept för
kända speltitlar såsom "Call of Duty", "Destiny", "Dark Souls" och
"Hitman". Petrol har i avtalet med Toadman gått med på att företagets
tjänster och istället för pengar som ersättning, får Petrol sin
ersättning i andelar av nettoomsättningen. Petrol har sitt säte i Los
Angeles, USA och har ca 80 anställda. Mer information om Petrol finns
på deras hemsida: https://www.petrolad.com/

Kommentarer från Petrols VD Alan Hunter:

- "Toadman är ett mycket innovativt företag som hittar nya sätt att
fånga och konvertera spelare till sina världar. Från Petrols
perspektiv är vi exalterade över att vara inblandade i ett projekt
från konceptfas till färdigställande och att få potential dra nytta
av framgången. Att vårt branschledande kreativa team arbetar hand i
hand med Toadmans talangfulla interna personal kan leda till resultat
som sätter spelaren först. Det finns en mycket passionerad
beundrarbas för denna franchise som vi tror att vi både kan stimulera
och konvertera."

Kommentarer från Toadmans VD Robin Flodin:

- "Efter att i flera år ha samarbetat med Petrol kan jag ärligt säga
att de är en av världens bästa marknadsföringsbyråer när det kommer
till spel. De har ett gott rykte i spelbranschen och jag är väldigt
glad att vi kan komma ännu närmare i vårt samarbete. Att Petrol
frångår sitt vanliga arbetssätt och väljer att investera tillsammans
med oss i ett nytt spel är också ett kvitto på att de tror på oss som
spelbolag. Dessutom ger det ytterligare incitament för Petrol att
skapa ett fantastiskt spel tillsammans med oss, där vi vill ge dessa
duktiga kreatörer frihet. Att vi genom förvärvet av Artplant också
fått möjligheten att få tillgång till ett spel som har miljontals
fans världen över ger oss en bra bas att utgå ifrån."

Om Toadman Interactive AB (publ):

Bolaget ska huvudsakligen bedriva tillverkning, marknadsföring och
försäljning av digitala samt analoga spel och därmed förenlig
verksamhet. Utvecklingen av spel sker företrädesvis i Stockholm, men
säljs på global basis. Spelen utvecklas framförallt till
plattformarna PC, X-box och Playstation, men även till mobilen.

För ytterligare information kontakta IR:

ir@toadmaninteractive.com

Viktig information:

Denna information är sådan som Toadman Interactive AB (publ) är
skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.
Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för
offentliggörande den 31 augusti 2018 kl. 09:15 CET.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/toadman-interactive-ab/r/toadman-paborjar-sats...
http://mb.cision.com/Main/16500/2605516/900703.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.