Du är här

2017-05-17

TOBII: EN DEL SYNERGIER AV STICKY-KÖP SYNLIGA I ÅR - VD

STOCKHOLM (Direkt) Ögonsensorbolaget Tobiis förvärv av Sticky passar väl in i
affärsområdet Tobii Pro och bolaget ser att vissa synergier från förvärvet
kan synas redan i år.

"En del synergier kommer att märkas redan i år, sedan kanske inte det innebär
att det blir lönsamt direkt. Ambitionen är att det på medellång sikt ska bli
ett positivt resultattillskott till affärsområdet", säger Tobiis vd Henrik
Eskilsson till Nyhetsbyrån Direkt.

Förvärvet av Sticky, som levererar lösningar för marknadsundersökningar med
eyetracking, beskriver han som ett "bra komplement" till det övriga
sortimentet inom Tobii Pro.

"Det är en typ av produkt som ingår i Tobiis roadmap över vad vi vill göra,
ett förvärv som passar bra in i Tobii Pros helhetsportfölj", säger Henrik
Eskilsson.

På kort sikt bedömer han emellertid att förvärvet av Sticky kommer att leda
till en viss negativ resultatpåverkan.

"I och med att vi har som ambition att fortsätta att investera i
Sticky-plattformen räknar vi med en viss negativ resultatpåverkan på
resultatet på kort sikt för affärsområdet Tobii Pro, men förvärvet utgör ju
en ganska liten del av Tobii-koncernen", säger han.

Under 2016 omsatte Sticky motsvarande cirka 13 miljoner kronor med ett
rörelseresultat på cirka -25 miljoner kronor. Det kan ställas mot att
affärsområdet Tobii Pro omsatte 245 miljoner kronor under 2016 och hade ett
rörelseresultat på 15,5 miljoner kronor.
---------------------------------------
Fia Forsman +46 8 5191 7923

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.