Du är här

2018-08-31

Touchtech: Touchtech delårsrapport kvartal 2 2018

Väsentliga händelser under första kvartalet

· Tecknat avtal med Bestseller för Jack & Jones, Coop Norge AS och
Johnells

· Samarbete med Avensia

· Ställt ut på följande mässor; ECommerce+Shoptech (Stockholm), RBTE
(London), SEBC (Göteborg), VFM (Göteborg)

Väsentliga händelser efter periodens slut

· Tecknat avtal med Junkyard, Bergqvist skor, Clas Ohlson

· Lanserat ett eget butikskoncept, The Fitting Room

VD har ordet

Vår målsättning för det första halvåret 2018 var att öka
igenkänningsfaktorn för Touchtech, påbörja många nya dialoger med
kunder inom retail och få nya Vendo-kunder. Därför valde vi att
investera i att ställa ut på sju mässor, varav fyra i egen regi, där
vi visade prov på vår marknadsledande lösning och framtidsvision.
Detta har bidragit till att vi tecknat avtal med fler kunder än någon
annan aktör inom konfektionsbranschen i syfte att förena e-handeln
med den fysiska butiken.

Vi har fortsatt att utveckla våra samarbeten med värde-adderande
partners som Avensia, Vertiseit och Jetshop för att bara nämna några.
För att våra partners och kunder på egen hand ska kunna integrera
sina e-handels- och affärssystem med Touchtech Vendo har vi förenklat
integrationsmöjligheterna ytterligare. Fem av de senaste åtta
kunderna har därmed integrerats av kundens in-houseutvecklare eller
av en partner.

Vi estimerar att detta har bidragit med ca 1,5 - 2 miljoner kronor i
konsultationsintäkter för våra partners. På lång sikt är detta
väldigt positivt då ett partner-ekosystem som växer kring Touchtechs
lösningar kan bidra till att bl.a. påskynda vår internationalisering.
Samtidigt blir effekten på kort sikt ett minskat behov och beläggning
av våra konsultationstjänster, vilket är en av anledningarna till att
vår omsättning inte är högre under andra kvartalet, jämfört med samma
period föregående år.

Tack vare vår partnerstrategi har vi kunnat fokusera på att förbättra
vår produkt ytterligare. Jag är övertygad om att på lång sikt kommer
vi med denna strategi snabbare skala vår affär med fler kunder och
fler butiker. Det blir mer lönsamt för både kunden och våra partners
där vi kan fokusera på kompetens- och produktutveckling som vi
licensierar istället för att underhålla kundunika integrationer.

Några utvalda händelser under juli och augusti:

· MQ utökar med tre nya butiker och är därmed uppe i 22 butiker (26
skärmar) anslutna

· Elkjöp utökar med tre nya butiker i Norge till totalt 4 butiker
· J.Lindeberg lanserar som första kund en Vendo-touchskärm på Åhléns
· Junkyards konceptbutik lanseras
· Signerar avtal med Bergqvist skor, Junkyard, Clas Ohlson för Vendo
· Clas Ohlson utökar med tre Lima-licenser till Clas Ohlson museet
och till butik i Finland

· Anställer ny säljare, med lång erfarenhet från retail-branschen,
till försäljningsavdelningen

· Lanserar The Fitting Room på Retail Arena-eventet
Jag ser fram emot en intensiv och händelserik höst. Vår målsättning är
att fortsatt teckna avtal med fler retailers och framförallt i nära
samarbete med våra befintliga kunder förbättra vår lösning och därmed
öka möjligheten till att ansluta fler butiker i snabbare takt.

Vi ser också fram emot den 11:e oktober då vi slår upp portarna till
The Fitting Room i Nordstan, Göteborg. Ett nytt butikskoncept som
vill förena styrkorna mellan fysisk och digital handel med
potentialen att förändra retail i grunden. Vårt syfte med detta
initiativ är att utvärdera nya lösningar, driva utvecklingen i
branschen och ta del av konsumenternas respons och feedback på
konceptet.

För mer om The Fitting Room besök www.thefittingroom.store.

Vi hörs i samband med nyhetsbrev om en månad.

Med vänliga hälsningar,
Deniz Chaban
deniz@touchtech.com

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/touchtech/r/touchtech-delarsrapport-kvartal-2-...
http://mb.cision.com/Main/16339/2605150/900592.pdf

Författare Aktietorget

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.