Du är här

2018-08-22

Umida Group AB (publ): VD-brev augusti 2018

Det har varit en fantastisk sommar med mycket sol och värme, vilket
har varit positivt för dryckesbranschen. Vår nyhet Casana Tonic som
är en ekologisk ready-to-drink har sålt mycket bra i sommar. Casana
är en produkt med fruktig och frisk smak som har passat perfekt under
varma sommarkvällar. Det varma vädret i kombination med en effektiv
marknadssatsning i sociala medier, annonsering i kvällspress och
medverkan på events har drivit försäljning av Casana. Vi har också
marknadsfört Umidas prioriterade varumärke LACKS! hallon/lakrits i
sociala medier under sommaren.

I mitten av juli lanserade Brands For Fans en ny produkt tillsammans
med In Flames och festivalen Borgholm brinner. Det är en gin med
ingefära och granatäpple som heter Borgholm brinner och som togs fram
speciellt för festivalen på Öland. Festivalen var mycket lyckad och
ginen Borgholm brinner var uppskattad och sålde slut på kort tid. Det
är överlag hög aktivitet inom Brands For Fans med många nya produkter
och projekt under utveckling inför hösten. Under sommaren har vi
bl.a. arbetat med att ta fram förpackning och design till den nya
Motörhead romen som ska lanseras i december. Det är en offertvinst på
Systembolaget som vi har vunnit i konkurrens med 53 andra produkter i
en blindprovning. Vi har också haft möte med Brands For Fans partner
för Motörhead och planerar för nya produkter och aktiviteter och
expansion av varumärket.

Vi kommunicerade tidigare i veckan att samarbetet med Alfred Walcher
om Biostilla-varumärket avslutas. Vi är glada över det långa
samarbetet som Vinfabriken och sedermera Umida haft med Biostilla.
Fakta är att som importör och återförsäljare av någon annans
varumärke så är det egentligen bara en sak som man vet säkert och det
är att du en dag inte längre kommer att vara importör åt producenten.
Rörligheten för uppdrag och produkter bland svenska importörer är för
tillfället mycket hög. Det är därför vår strategi är att prioritera
utvecklingen av egna varumärken och att skapa en portfölj där vi är
mindre beroende av enskilda produkter. Jag är förhoppningsfull att
vår egen ginlansering som kommer inom kort samt den
innovationspipeline som vi byggt upp kommer att bära frukt. Vi
arbetar målmedvetet med att vinna upphandlingar på Systembolaget och
på de övriga monopolen i Norden. Under augusti har vi lämnat in ca 20
offerter för nya upphandlingar på Systembolaget avseende mars 2019,
och hoppas på ytterligare offertvinster.

Det har under den senaste tiden varit mycket arbete med förberedelser
inför glöggsäsongen. Vi kommer ha en större och bredare glöggportfölj
än förra året, med flera nya spännande produkter. På Systembolaget
kommer vi lansera nyheten Vinfabriken blåbärsglögg. I Finland kommer
vi lansera två nya glöggprodukter under nya varumärket Gglögi och i
Norge lanserar vi en Vinfabriken rödvinsglögg i PET flaska. Dessutom
har vi skruvat upp satsningarna på dagligvaruhandeln i Sverige och
kommer där sälja nyheten Plura alkoholfri glögg tillsammans med
Vinfabrikens alkoholfria sortiment. Det innebär att vi kommer sälja
glögg i Sverige, Finland, Norge och Tyskland under den kommande
säsongen. Ett omfattande planeringsarbete är i gång med utveckling av
förpackningsdesign, inköp, produktionsplanering mm för att
säkerställa en framgångsrik glöggsäsong.

Under förra veckan deltog vi på vår säljpartner Conaxess Trades
säljkonferens och kick-off inför hösten. Det var både roligt och
givande att träffa alla på säljsidan. Vi presenterade planer och
aktiviteter för glöggen för säljkåren på dagligvaruhandeln och fick
mycket positiv respons. Säljarna är laddade. Vi hade även möte med
teamet på storkökssidan och gick igenom mål och planer för Umidas
matlagningssortiment och diskuterade tillväxtmöjligheter. Det känns
som att vi har ett starkt program för hösten och ett mycket bra
samarbete med vår partner Conaxess Trade.

Försäljningen av lego-produktion har minskat jämfört med föregående
år, framför allt som ett resultat av utfasningen av Constellation
brands. Vi har dock flera diskussioner om nya uppdrag igång, men det
har tagit lägre tid än förväntat att komma i mål med dessa. Vi ser
emellertid att intresset för vår eko-certifierade
produktionsanläggning i Götene är stort och att det finns potential
på marknaden. Vi har intressanta diskussioner igång med nya
potentiella partners och hoppas kunna addera några nya kunder under
hösten.

Vi är laddade inför en intensiv höst och ser fram emot att sjösätta
flera lanseringar och utveckla och skapa nya samarbeten och affärer.

Jag vill avsluta med att tacka för visat förtroende för mig, övriga
ledningen och styrelse, samt tacka för uppmärksamhet och intresse för
detta VD-brev.

Stockholm 22 augusti 2018

Katarina Nielsen

Verkställande direktör

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/umida-group-ab--publ-/r/vd-brev-augusti-2018,c...
http://mb.cision.com/Main/11623/2597925/895379.pdf

Författare Aktietorget

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.