Du är här

2017-09-28

Umida Group AB (publ): VD-brev september 2017

Sommaren har klingat av och det börjar kännas mer höstlikt. Det
innebär också att vi närmar oss högsäsong för en viktig del i vårt
sortiment, nämligen glöggen. Det är full fart på förberedelserna
inför glöggsäsongen och vår säljpartner Conaxess Trade är ute och
säljer Vinfabrikens alkoholfria sortiment gentemot dagligvaruhandeln.
Framför allt är det Icas butiker som står i fokus och gensvaret har
varit mycket positivt. Vi har många nya kunder som har lagt order och
jag är förväntansfull över att så många konsumenter skall få chans
att komma i kontakt med våra produkter. För att maximera genomslaget
är ett PR-program under utveckling för att nå ut till tidningar,
sajter, journalister, bloggare m.m., i syfte att skapa uppmärksamhet
för våra goda glöggprodukter och väcka nyfikenhet hos konsumenterna.
Parallellt förbereder vi även lanseringarna i Systembolagets
sortiment och har nyligen producerat den nya starkvinsglöggen spetsad
med Calvados, en ny personlig favorit som jag varmt kan rekommendera.

Före sommaren vann vi tre olika upphandlingar av glöggprodukter och
blanddryck. Jag fick nyligen besked om att vi i konkurrens med ett
20-tal andra anbud vunnit ännu en upphandling, denna gång för en
snaps med akvavitkaraktär och med lägre alkoholhalt. I det
pressmeddelande som distribuerats berättar vi att denna produkt
lanseras i mars 2018 och att vi estimerar att den kommer att bidra
med 2,3 mkr i nettoomsättning på årsbasis. Även om intäkterna från
denna produkt kommer först nästa år så är det roligt med nya projekt
och tillväxt i produktion och försäljning.

Det är högtryck i produktionsanläggningen i Götene. Både våra egna
varumärken och produkter för externa uppdragsgivare rullar ut i allt
snabbare takt. Vi producerar numera också Vinfabrikens glögg i
anläggningen, efter införlivning av produktionen från en tidigare
extern partner. Produktionslinjen för färdigfyllda vinglas är igång
med produktion för den engelska marknaden. Jag är mycket nöjd över
att flytten från Åhus under våren och sommaren gick så smidigt och
att linjen är på plats och fungerar bra. Produktion av glögg i Götene
och flytten av linjen från Åhus är viktiga steg i vår strävan att
skapa synergier och effektiviseringar i produktion och i bolaget.

En nyhet är att vi för tillfället producerar premium-vodkan Råvo i
1.75 liters-flaska för den amerikanska marknaden efter en lyckad
lansering av 0,75- och 1-litersflaskan. Vi har också producerat och
levererat flera produkter till Galatea under den senaste perioden.
Jag är stolt över det jobb som personalen gör i produktionen i Götene
för att leverera kvalitetsprodukter till våra kunder. Och hur vi hela
tiden jobbar med att förbättra och effektivisera i produktionen.

Det är glädjande att se att det finns stor efterfrågan på vårt
erbjudande som lego-produktionspartner. Vi har många pågående
diskussioner och ett par nya samarbeten som jag vill berätta lite om.
Vi har etablerat ett nytt samarbete med företaget Brands For Fans
gällande produktion av flera nya produkter. Brands For Fans är ett
spännande företag med en unik affärsidé. De utvecklar, marknadsför
och säljer dryckesprodukter i partnerskap med kända rockband och
artister. Ett annat nytt uppdrag är att tappa den snabbt växande
Hernö gin. I veckan har vi också haft besök av Solera från Sverige,
Norge och Finland för att visa upp vår produktionsanläggning och vår
kompetens inom produkt- och förpackningsutveckling.

Som jag har berört tidigare, så är ett av våra fokusområden att bygga
en stark organisation och företagskultur. I september har vi haft en
heldags kick-off i Götene för att prata om vår riktning framåt, jobba
med vår värdegrund och att identifiera förbättringsområden. Det blev
en mycket lyckad dag med högt engagemang från medarbetarna och många
bra idéer för hur vi ska bli ett ännu starkare team och bolag.

Avslutningsvis hoppas jag att ni har uppmärksammat inbjudan till vårt
aktieägar- och företagsbesök i Götene den 18 oktober. Det är min
ambition att skapa större kunskap och intresse för Umida Group och
det blir ett bra tillfälle för mig och ledningen att berätta mer om
bolagets verksamhet och riktning framåt och samtidigt få träffa och
diskutera med våra aktieägare. Vi har satt ihop ett program för dagen
som innehåller både presentationer och frågestund, och inte minst ska
det bli roligt att få visa upp vår produktionsanläggning och vårt
produktsortiment. Kanske blir det tillfälle till en glöggprovning och
lite förtida julstämning?

Tack för din tid att läsa detta VD-brev och tack för ert förtroende
för mig och för bolagets övriga ledning och styrelse.

Stockholm 27 september 2017

Katarina Nielsen

Verkställande direktör

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/umida-group-ab--publ-/r/vd-brev-september-2017...
http://mb.cision.com/Main/11623/2355706/728521.pdf

Författare Aktietorget

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.