Du är här

2017-05-22

Umida Group AB (publ): Vinner upphandlingar för glögg hos Systembolaget

Umida Group AB (publ) har vunnit två av Systembolagets upphandlingar
av glögg för vinterns försäljningsperiod. De två produkterna
Vinfabrikens Starkvinsglögg spetsad med Calvados och Vinfabrikens
Äppelglögg estimeras tillsammans bidra med ett tillskott på 3,3 MSEK
i nettoomsättning när upphandlingarnas minsta volym och den
historiska försäljningen tas i beaktning.

Systembolaget har under maj månad genomfört sin årliga upphandling av
glöggprodukter inför vinterns försäljningssäsong. Umida Groups
dotterbolag Vinfabriken har sedan tidigare varit framgångsrika i att
både vinna denna typ av upphandlingar samt att skapa återkommande
fasta listningar med sin produktportfölj av högkvalitativa
glöggprodukter.

När Systembolagets upphandlingar nu avslutats står det klart att
Vinfabriken vunnit två st orders. Den första är för Vinfabrikens
Starkvinsglögg spetsad med Calvados, i 50 cl-flaska, med en minsta
volym om 15 000 liter och en nettoomsättning på ca 1,7 mkr. I senaste
numret av magasinet Allt om Vin framhålls Calvados som den nya heta
trenden, något som gör denna kommande lansering extra spännande. Den
andra vinsten är Vinfabrikens Äppelglögg på 75 cl-flaska, med en
förväntad nettoomsättning på drygt 1,6 mkr, givet den historiska
försäljningsvolymen. Vinfabriken har sedan 2015 sin Äppelglögg
lanserad på Systembolaget i 37,5 cl-flaska, en produkt som fått
mycket fina recensioner och på kort tid blivit väldigt uppskattad av
de svenska glögg-konsumenterna.

"Vi är jätteglada över de två vunna offerterna, speciellt eftersom det
var ett rekordstort intresse för årets förfrågningar från
Systembolaget. Jag är väldigt stolt över den höga produktkvalitet som
Vinfabriken under vår chief blender Daniel Henrikssons ledning
konsekvent levererar, något som både tidigare framgångar och de
senaste vinsterna vittnar om. Det känns väldigt bra att vårt koncept-
och produktutvecklingsarbete ger försäljningsresultat redan på kort
sikt." säger Katarina Nielsen, VD på Umida Group AB (publ).

"Det känns både roligt och tillfredställande att få positiv respons på
vårt utvecklingsarbete. Efter den senaste tidens lanseringar av nya
smaker för såväl spritlikören Shot 4.4 som blandrycken GR8 så skall
det bli roligt att låta glöggkonsumenterna prova vår nya
Calvados-glögg när julen närmar sig. Vi har många idéer som jag ser
fram emot att få realisera så jag är förhoppningsfull för framtiden."
säger Daniel Henriksson, Chief Blender på Vinfabriken och på Umida
Group AB (publ).

Genom de nya offertvinsterna för de två produkterna estimeras
nettoomsättningen för Vinfabrikens glöggsortiment öka med c:a 3,3
MSEK för 2017, vilket innebär en fördubblad nettoomsättning jämfört
med 2016.

För ytterligare information, kontakta:

Katarina Nielsen, VD, Umida Group AB (publ)

Telefon: +46 (0)70-759 08 90

Denna information är sådan information som Umida Group AB (publ) är
skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.
Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för
offentliggörande den 22 maj 2017.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/umida-group-ab--publ-/r/vinner-upphandlingar-f...
http://mb.cision.com/Main/11623/2271401/678182.pdf

Författare Aktietorget

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.