Du är här

2018-08-28

UMIDA: OMS-TILLVÄXT 32% MED FÖRLUST 2KV, SPÅR POS RESULTAT 2H

STOCKHOLM (Direkt) Umida, som handlas på Spotlight, ökade sin omsättning till
20,0 miljoner kronor det andra kvartalet 2018 (16,1). Nettointäkterna
exklusive punktskatter steg med 32 procent till 13,4 miljoner kronor (10,2).

Nettoresultatet var -4,2 miljoner kronor (-4,0) och rörelseresultatet blev
-3,8 miljoner kronor (-3,9). Ökade marknadsinvesteringar i egna varumärken,
om cirka 0,9 miljoner kronor, inför sommarens högsäsong tyngde periodens
resultat.

"På grund av den säsongsvariation vi har i vår egen portfölj räknar vi med en
stärkt lönsamhet och ett positivt resultat under andra halvåret där
framförallt kvartal fyra skall generera god lönsamhet", skriver vd Katarina
Nielsen i delårsrapporten.

Försäljningen av egna varumärken ökade med 52 procent under andra kvartalet,
framförallt genom Motörhead och Sweden Rock Festival från Brands for
Fans-förvärvet, samt tillskottet Casana Tonic, heter det i rapporten.

Under andra kvartalet vann Umida totalt fem upphandlingar på de nordiska
monopolen, vilket motsvarar en estimerad nettoomsättning om totalt cirka 5,5
miljoner kronor under en tolvmånadersperiod.

Katarina Nielsen uppger vidare att det långsiktiga målet om att nå 300
miljoner kronor i omsättning år 2020 ligger fast. Umidas organiska tillväxt
behöver kompletteras med ett eller flera förvärv för att nå en volym och
omsättning varifrån en långsiktig och lönsam tillväxt kan drivas, enligt
Umida-chefen.

"Vi letar ständigt och proaktivt efter intressanta förvärvskandidater och
hoppas kunna genomföra åtminstone ett nytt förvärv innan årsskiftet", uppger
Katarina Nielsen.

---------------------------------------
Fia Forsman +46 8 5191 7923

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.