Du är här

2017-09-28

Umida publicerar vd-brev

Dryckesföretaget Umida har nu full part på förberedelserna inför
glöggsäsongen och bolagets säljpartner Conaxess Trade är ute och säljer
Vinfabrikens alkoholfria sortiment gentemot dagligvaruhandeln.

"Framför allt är det Icas butiker som står i fokus och gensvaret har varit
mycket positivt. Vi har många nya kunder som har lagt order och jag är
förväntansfull över att så många konsumenter skall få chans att komma i
kontakt med våra produkter", kommenterar Katarina Nielsen i ett vd-brev som
publiceras på torsdagen.

Umida förbereder parallellt lanseringarna i Systembolagets sortiment och
har nyligen producerat den nya starkvinsglöggen spetsad med Calvados.

Bolaget vann före sommaren tre olika upphandlingar av glöggprodukter och
blanddryck på Systembolaget. Igår meddelades att bolaget vunnit ännu en
upphandling, denna gång för en snaps med akvavitkaraktär och med lägre
alkoholhalt. Produkten väntas bidra med 2,3 miljoner kronor i
nettoomsättning på årsbasis med lansering i mars 2018.

"Det är högtryck i produktionsanläggningen i Götene. Både våra egna
varumärken och produkter för externa uppdragsgivare rullar ut i allt
snabbare takt. Vi producerar numera också Vinfabrikens glögg i
anläggningen, efter införlivning av produktionen från en tidigare extern
partner. Produktionslinjen för färdigfyllda vinglas är igång med produktion
för den engelska marknaden. Jag är mycket nöjd över att flytten från Åhus
under våren och sommaren gick så smidigt och att linjen är på plats och
fungerar bra. Produktion av glögg i Götene och flytten av linjen från Åhus
är viktiga steg i vår strävan att skapa synergier och effektiviseringar i
produktion och i bolaget", skriver Katarina Nielsen.

En nyhet är att bolaget för tillfället producerar premiumvodkan Råvo i 1,75
liters-flaska för den amerikanska marknaden efter en lyckad lansering av
0,75- och 1-litersflaskan. Bolaget har också producerat och levererat flera
produkter till Galatea under den senaste perioden.

"Det är glädjande att se att det finns stor efterfrågan på vårt erbjudande
som lego-produktionspartner. Vi har många pågående diskussioner och ett par
nya samarbeten som jag vill berätta lite om. Vi har etablerat ett nytt
samarbete med företaget Brands For Fans gällande produktion av flera nya
produkter. Brands For Fans är ett spännande företag med en unik affärsidé.
De utvecklar, marknadsför och säljer dryckesprodukter i partnerskap med
kända rockband och artister. Ett annat nytt uppdrag är att tappa den snabbt
växande Hernö gin. I veckan har vi också haft besök av Solera från Sverige,
Norge och Finland för att visa upp vår produktionsanläggning och vår
kompetens inom produkt- och förpackningsutveckling", skriver Katarina
Nielsen.

Henrik Öhlin
henrik.ohlin@finwire.se, 0703-21 06 99
Nyhetsbyrån Finwire

Författare Finwire Smallcap

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.