Du är här

2017-05-22

Umida vinner upphandlingar för glögg hos Systembolaget

Umida Group har vunnit två av Systembolagets upphandlingar av glögg för
vinterns försäljningsperiod. De två produkterna Vinfabrikens Starkvinsglögg
spetsad med Calvados och Vinfabrikens Äppelglögg beräknas tillsammans bidra
med ett tillskott på 3,3 miljoner kronor i nettoomsättning när
upphandlingarnas minsta volym och den historiska försäljningen tas i
beaktning. Det framgår av ett pressmeddelade.

När Systembolagets upphandling nu avslutats står det klart att Umidas
dotterbolag Vinfabriken vunnit två ordrar. Den första är för Vinfabrikens
Starkvinsglögg spetsad med Calvados, i 50 cl-flaska, med en minsta volym om
15 000 liter och en nettoomsättning på 1,7 miljoner kronor. Den andra
vinsten är Vinfabrikens Äppelglögg på 75 cl-flaska, med en förväntad
nettoomsättning på drygt 1,6 miljoner kronor, givet den historiska
försäljningsvolymen. Vinfabriken har sedan 2015 sin Äppelglögg lanserad på
Systembolaget i 37,5 cl-flaska.

"Vi är jätteglada över de två vunna offerterna, speciellt eftersom det var
ett rekordstort intresse för årets förfrågningar från Systembolaget. Jag är
väldigt stolt över den höga produktkvalitet som Vinfabriken under vår chief
blender Daniel Henrikssons ledning konsekvent levererar, något som både
tidigare framgångar och de senaste vinsterna vittnar om. Det känns väldigt
bra att vårt koncept- och produktutvecklingsarbete ger försäljningsresultat
redan på kort sikt", säger Katarina Nielsen, vd på Umida Group.

Henrik Öhlin
henrik.ohlin@finwire.se, 0703-21 06 99
Nyhetsbyrån Finwire

Författare Finwire Smallcap

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.