Du är här

2013-08-07

Unibet: Kan se 30-35 % mkn-föringskostnandel i 3 år -VD (Forts)

(Lägger till nytt tredje och fjärde stycke)

(SIX) Sett på tre års sikt kan marknadsläget leda till att
Unibet ligger kvar på 30-35 procents marknadsföringskostnader
som andel av spelöverskottet. Avgörande är att spelbolaget
känner att man får bra utväxling på sina
marknadsföringsinvesteringar. Samtidigt "kommer det inte bli
fråga om några 40 procent".

Det svarar bolagets vd Henrik Tjärnström på en
analytikerfråga vid telefonkonferensen kring andra kvartalets
delårsrapport 2013.

I en intervju med SIX på morgonen sade Tjärnström att ett
fokus på tillväxten i spelöverskott behövs för att stävja
marginalpressen:

"Vi känner att vi växer med bra skala på spelöverskottet
vilket är väldigt viktigt på längre sikt, framförallt för att
stävja marginalpressen på kontrollerade marknader där
spelskatterna ökar? Vi känner att vi tar marknadsandelar på våra
kärnmarknader och även på andra marknader. Vi är väldigt nöjda
med vår tillväxt och står oss väl mot konkurrenterna", sade
Tjärnström.

Vidare vid konferensens frågestund beskrev Tjärnström hur
Unibet under andra kvartalet tog ökade
marknadsföringsinvesteringar i huvudsak på återreglerade
marknader som Belgien och Danmark, där man ser att man får en
bra utväxling.

I Australien har man i det andra kvartalet legat lite lägre i
satsningarna än vad man tidigare planerat för, svarade
Unibet-vd:n något senare på en annan analytikerfråga.

"Det är en konkurrensutsatt marknad. Vi har valt att fokusera
på aktieägarvärde då vi skulle kunnat växa mer genom att vara
med i ett aggressivt marknadsföringskrig. Det är långsiktigt en
nyckelmarknad för oss då det är en reglerad marknad med vettiga
villkor", säger Tjärnström om Australien.

I Frankrike och Nederländerna valde man aktivt att hålla igen
på marknadsföringsinvesteringarna i andra kvartalet.

I Storbritannien väntar sig Unibet på sikt att nå en topp-5
position med dess sportbok. Gällande lönsamhetskonsekvenserna
betonar Tjärnström bolagets portföljstrategi i sina satsningar.

"Det är mer på en femårshorisont än kortsiktigt, då är det
absolut möjligt", säger Tjärnström om bolagets brittiska
ambitioner för sportboken.

Johan Eklund
johan.eklund@six-group.se
SIX News

Författare TIC

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.