Du är här

2017-09-21

Vattenfall: Vattenfall Eldistribution AB etablerar elnätkundservice i Jokkmokk

Vattenfall Eldistribution AB etablerar en ny elnätkundservice med
placering i Jokkmokk. Totalt motsvarar det 32 tjänster av
administrativ natur.

Styrelsen i Vattenfall Eldistribution AB har beslutat att etablera två
grupper i Jokkmokk för att hantera kundserviceärenden och
administrativa ärenden i en så kallad elnätkundservice. Totalt
motsvarar det 32 tjänster, både anställda och konsulter.

- Marknaden kommer ändras i grunden och vi behöver börja anpassa oss
och Jokkmokk är en möjlighet för Vattenfall Eldistribution AB att få
tillgång till befintliga kompetenta medarbetare på en ort i en viktig
region, norra Sveriges inland, säger Annika Viklund, ansvarig för
elnätsverksamheten i Sverige.

Arbetsuppgifter flyttas från Kundservice i Umeå och från Vattenfall
Eldistributions kontor i Solna och Trollhättan. Dessutom tillkommer
nya uppgifter som Eldistribution väljer att flytta till det nya
kontoret i Jokkmokk. De medarbetare vars arbetsuppgifter flyttas till
Jokkmokk kommer att få andra arbetsuppgifter på befintlig ort.
Förändringarna är förhandlade med berörda personalorganisationer och
innebär ingen övertalighet.

Vattenfall verkar på en marknad i ständig förändring där Vattenfall
optimerat och förändrat verksamheten avsevärt under de senaste åren.
I ett koncernövergripande projekt har man sett över hur delar av
administrationen kan effektiviseras och utvecklas. Syftet är att få
tillgång till moderna, automatiserade och digitaliserade
administrativa system och verktyg, vilket betyder att ett flertal
processer outsourcas inom områdena HR, Finance och Inköp. Totalt
berörs ca 500 medarbetare i Sverige, Tyskland och Nederländerna varav
32 på Finance Business Control i Jokkmokk.

Jokkmokk är och kommer alltid att vara viktig för Vattenfall som
fortsatt vill vara en ansvarsfull arbetsgivare som engagerar sig i
lokalsamhället och medverkar i relevanta aktiviteter även i
framtiden. Vattenfall har en omfattande dialog med intressenterna i
norra Sverige och i januari 2017 gick Vattenfalls VD Magnus Hall ut
med ett löfte om att etablera ersättningsjobb i Jokkmokk i samma nivå
som idag. Något Vattenfall nu uppfyller.

- Det är viktigt att Vattenfall fortsätter att vara en ansvarsfull
arbetsgivare i lokalsamhället vilket den nya lösningen i Jokkmokk är
ett bevis för, säger Christer Ljunggren, regionalt ansvarig för
Vattenfall i norra Sverige.

För ytterligare information kontakta:

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: (press@vattenfall.com)press@vattenfall.com (press@vattenfall.comFacebook) (press@vattenfall.com) (press@vattenfall.com) (press@vattenfall.com)
Facebook: (press@vattenfall.com)facebook.com/vattenfallpressrum (http://www.facebook.com/vattenfallpressrum)
Twitter: (press@vattenfall.com)twitter.com/Vattenfall_Se (http://www.twitter.com/Vattenfall_Se)

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/vattenfall/r/vattenfall-eldistribution-ab-etab...
http://mb.cision.com/Main/865/2351319/725660.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.