Du är här

2018-08-01

VEONEER: AKTIEN FÖR DYR, REK MINSKA - KEPLER CHEUVREUX

STOCKHOLM (Direkt) Autoliv-avknoppningen Veoneer har marknadsförts som ett
renodlat bolag helt fokuserat på självkörande fordon, men i själva verket
utgör gruppen en något brokig samling av verksamheter som inte nödvändigtvis
hör samman.

Mot bakgrund av Veoneers begränsade storlek, den tuffa konkurrensen, det
betydande investeringsbehovet och det faktum att den beräknade lönsamheten
ligger flera år in i framtiden framstår dagens värdering som överdriven.

Det skriver Kepler Cheuvreux i en färsk analys, i vilken rekommendationen blir
minska med riktkursen 39 dollar, cirka 343 kronor, något Nyhetsbyrån Direkt
tidigare har rapporterat.

"Vi tror att Veoneer kan få kämpa för att hålla jämna steg med några av
konkurrenterna, som är större namn med högre investeringspotential", skriver
Kepler Cheuvreux.

Bolagets adresserbara marknad väntas dock växa med i genomsnitt 12 procent
årligen under perioden 2017-2025, med stöd av alltmer sofistikerade aktiva
säkerhetsprodukter och ökad säkerhetskrav från myndigheterna.

Av Veoneers tre produktgrupper framstår de aktiva säkerhetsprodukterna (Active
Safety) av typen kameror, radar och lidar, som kronjuvelen och det är
härifrån tillväxten väntas komma. Området stod dock bara för 34 procent av
omsättningen 2017, och väntas växa till 40 procent 2020, påpekar analytikern.

Marknaden för segmentet är fragmenterad och konkurrensen hård, med Continental
och Bosch som de största aktörerna före Veoneer.

"Dessa har redan investerat tungt i olika tekniker och har arméer av
ingenjörer. Vi kan inte se vad som skulle utgöra en differentierande faktor
för Veoneers produkter", skriver Kepler Cheuvreux.

För bromssystemen (Brake Systems) ser det annorlunda ut. Verksamheten bedrivs
i ett hittills måttligt framgångsrikt samriskbolag tillsammans med Nissin och
den globala marknadsandelen är låg, samtidigt som konkurrensen från aktörer
som Continental, Bosch och ZF är formidabel, menar Kepler Cheuvreux.

Kontrollsystemen (Restraint Control Systems) - mikroprocessorer och sensorer
som utlöser till exempel krockkuddar i händelse av en olycka - ligger
egentligen närmare de passiva säkerhetsprodukterna och borde snarast höra
hemma i Autoliv, resonerar mäklarfirman, som emellertid tror att detta är den
i dagsläget enda lönsamma verksamheten i bolaget.

"Vi tror att detta är det enda område där Veoneer har en klar 'edge'".

Utöver dagens hårda konkurrens lurar tech-bolag som Apple, Google, Intel och
Nvidia i vassen och har på senare tid visat ett ökat intresse för aktiva
säkerhetsprodukter.

"Vi skulle till exempel kunna tänka oss att ett tech-bolag förser en
biltillverkare med mjukvara till närmast noll kostnad, i utbyte mot data som
det kan använda i vinstsyfte", resonerar analytikern, som dock inte tror att
dessa bolag helt kommer att ersätta dagens fordonsunderleverantörer.

"Många bolag jagar samma möjligheter, men inte alla kommer att lyckas",
skriver Kepler Cheuvreux och varnar för att Veoneers strategi att söka
partnerskp snarare än att göra förvärv kan visa sig riskfylld.

Graf: Veoneer kursutveckling sedan börsintroduktion

Källa: Infront

---------------------------------------
Michael Bernander +46 8 5191 7917

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.