Du är här

2017-05-23

VOLVO: ÄVEN VOLVO-MÄRKET HAR POTENTIAL BÄTTRA LÖNSAMHET - VD

STOCKHOLM (Direkt) Volvo ser möjligheter att förbättra lönsamheten även inom
Volvo Lastbilar, och inte bara inom de lastbilsmärken som har en lägre
lönsamhet som Renault, Mack och UD Trucks.

"Sammantaget, det finns utrymme för förbättringar även där (inom Volvo
Lastbilar, reds anm)", sade Volvos vd Martin Lundstedt under frågestunden vid
kapitalmarknadsdagen, som hölls i Eskilstuna på tisdagen.

Claes Nilsson, chef för Volvo Lastbilar, höll med om att verksamheten har
gynnats av en stark Europamarknad. Han påpekade dock att volymerna under
första kvartalet låg på samma nivå som under det första kvartalet i fjol,
global sett inräknat samtliga marknader.

"Vi har mycket mer potential i Europa, vi har vissa marknader där vi har
förlorat marknadsandelar och vi har mycket mer att hämta vad gäller
lastbilsdelar, serviceverksamheten och prishanteringen", sade Claes Nilsson.

Han konstaterade att den europeiska lastbilsmarknaden vid en viss tidpunkt
kommer att komma ned en bit, men sade samtidigt att det finns mer att göra på
lönsamhetssidan.

"Samtidigt räknar vi med att marknaderna i Nordamerika och Latinamerika kommer
att normaliseras", sade han.
---------------------------------------
Fia Forsman +46 8 5191 7923

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.