Du är här

2012-09-25

Volvo: Grund stabil nog för att hantera ny strategi - VD

GÖTEBORG (SIX) Volvos nya strategi består av fem fokusområden
som i sin tur uppdelade i 20 olika mål. Alla mål är mätbara och
går att följa upp, säger vd Olof Persson på
kapitalmarknadsdagen.

Innan den nya strategin kunde sjösättas var det nödvändigt
att den nya organisationen var på plats. Det har nu gått ungefär
ett år sedan omorganisationen och nu är grunden stabil nog för
att hantera en ny strategi där fokus ligger på organisk tillväxt
och höjd lönsamhet. "Cementen har hunnit torka", säger Persson.

De fem områdena är att nå lönsamhet som är bäst eller näst
bäst, att stärka samarbetet med kunderna, att ta tillvara på
lönsamma tillväxtmöjligheter, att ta fram tillväxtmöjligheter
inom energieffektivitet och att bygga högpresterande globala
arbetsgrupper.

Inom varje område har ett antal delmål identifierats, totalt
20 stycken. Exempel på sådana är att etablera en närvaro som kan
stödja en tillväxt på 50 procent i Asien och en tillväxt på 25
procent i Afrika eller att genom att optimera varumärken bli
nummer ett eller två i termer av marknadsandel inom tunga
lastbilar.

Varje mål har sedan brutits ned i fler än hundra olika delmål
och färdplaner. Dessa är i sin tur nedbrutna i fler än tusen
individuella planer.

Andreas Johansson
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.