Du är här

2012-10-19

Volvo: Mål sälja 10.000 SDLG-maskiner utanför Kina 2015 - VD

STOCKHOLM (SIX) Fordonsjätten Volvo har arbetat med att nå en
heltäckande positionering för att nå hela den kinesiska
anläggningsmarknaden och har de senaste året lanserat ett
flertal nya grävmaskiner, under sitt kinesiska varumärke SDLG,
som ska täcka upp den marknad som bolaget inte kan nå med sina
premiummaskiner.

Totalt sett har Volvos varumärken, Volvo och SDLG, positionen
som marknadsledande inom hjullastare och grävmaskiner i Kina,
men det är främst inom hjullastare Volvo har haft sin ledande
position. Enligt Volvos vd Olof Persson har dock
marknadsandelarna, även på grävmaskinssidan i Kina, börjat röra
på sig efter lanseringen av de nya SDLG-maskinerna.

"Från att ha haft en marknadsandel på i stort sett noll där
har vi börjat se att marknadsandelarna börjat komma in bra",
säger Volvos vd Olof Persson vid Dagens Industris Kina-konferens
på fredagen.

Volvo CE har även introducerat sitt kinesiska varumärke
SDLG i Sydamerika, där maskinerna importeras från Kina och når
kundsegment som Volvo CE tidigare har haft svårt att konkurrera.
I dag är SDLG:s hjullastare marknadsledande bland de kinesiska
varumärkena i Sydamerika.

Under Olof Perssons föredrag vid DI:s Kina-konferens
meddelade han att bolagets mål är att sälja 10.000 SDLG-enheter
per år, på tillväxtsmarknader utanför Kina, vid 2015. I
dagsläget ligger den siffran på 3.900 enheter.

Jonathan Axelsson, tel +46 8 586 163 77
jonathan.axelsson@six-group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.