Du är här

2012-09-25

Volvo: Ny lastbilsstrategi för lönsamhetsförbättring (Forts)

(Tillägg efter fjärde stycket)

(SIX) Volvokoncernen presenterar en ny lastvagnsstrategi för
att nå önskad lönsamhetsförbättring. Med den nya strategin tar
koncernen ett viktigt steg mot målet att förbättra
rörelsemarginalen med 3 procentenheter. Strategin presenteras i
dag på företagets kapitalmarknadsdag.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Volvokoncernen meddelar också att cirka 600 miljoner kronor i
omstruktureringskostnader kommer att tas under det tredje
kvartalet i år som en följd av ett kostnadsreduktionsprogram i
Japan samt upphörandet av produktion av UD-lastbilar för den
amerikanska marknaden.

"Med en stark varumärkesportfölj, konkurrenskraftiga
produkter och med en ny organisationsstruktur på plats, har vi
nått ett läge där vi kan få ut koncernens fulla potential. Det
är vad strategin för 2013-2015 handlar om", säger Olof Persson,
vd och koncernchef.

Sammanlagt består strategin för lastbilsverksamheten under
åren 2013-2015 av 20 strategiska mål, bland annat att öka
bruttomarginalen för lastbilar med 3 procentenheter per region.

Bolaget vill vidare reducera standardkostnaden för dagens
produktutbud med 10 procent samt reducera
försäljningsomkostnaderna till 5 procent av nettoomsättningen.

Kostnaderna för forskning och utveckling ska minska till 11,5
miljarder kronor per år och koncernens it-kostnader till 2
procent av koncernens totala kostnader till 2015.

Volvos kommer vidare att optimera koncernens
varumärkesportfölj för att ta den sammanlagda positionen som
nummer ett eller två när det gäller marknadsandelar för tunga
lastbilar. Koncernen ska etablera marknadsnärvaro för att kunna
växa med 50 procent i Asien och Stillahavsregionen och med 25
procent i Afrika.

Genom att nå de 20 strategiska målen i lastvagnsstrategin,
och samtidigt öka lönsamheten i övriga affärsområden, kommer
Volvokoncernen att ta ett viktigt steg för att uppnå sitt mål
att förbättra rörelsemarginalen med 3 procentenheter.

En annan av de nyheter som presenteras på
kapitalmarknadsdagen är en ny serie tunga lastbilar i det så
kallade value-segmentet, som riktar sig specifikt mot nya och
växande marknader i Asien, Sydamerika och Afrika.

Den nya lastbilsserien kommer att introduceras under de
närmaste åren. Nu förbereds produktionsstart i Volvokoncernens
fabriker i Indien och Thailand. Koncernen avser också att
tillverka lastbilarna för den kinesiska marknaden i
samriskföretaget DND.

Camilla Assarsson, tel +46 31-350 64 90
camilla.assarsson@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.