Du är här

2018-07-25

WeAreQiiwi ökar omsättning men minskar rörelseresultat under andra kvartalet (uppdatering)

(Tillägg i hela nyheten)

Spelutvecklingsbolaget WeAreQiiwi Interactive redovisar ökande omsättning
under andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Bolaget
rapporterar en ökad förlust.

Omsättningen uppgick till 5,9 miljoner kronor (1,7), en ökning med 247
procent mot föregående år.

"Omsättningstillväxten är framförallt relaterat till en ökning av
intäkterna från speltiteln
Backpacker där vi fortsatt ser en stor potential på kritiska marknader som
USA och Tyskland", säger vd Erik Dale Rundberg i en kommentar.

Rörelseresultatet blev -1,8 miljoner kronor (-0,6).

Ebitda-resultat blev -1,7 miljoner kronor (-0,6).

Resultatet före skatt var -1,8 miljoner kronor (-0,6).

Resultatet efter skatt blev -1,8 miljoner kronor (-0,6).

Resultat per aktie hamnade på -0,25 kronor (-0,11).

Kassan uppgick till 10,8 miljoner kronor (3,1).

ARPDAU för andra kvartalet 2018 var 1,02 kronor (0,88) vilket är en
förbättring jämfört mot det första kvartalet 2018. (ARPDAU är ett nyckeltal
som symboliserar den genomsnittliga totala intäkten per daglig aktiv
spelare. Detta värde redovisas innan avdrag för
plattformskostnader och exkluderat moms), skriver bolagets vd i rapporten.

Det genomsnittliga antalet MAU för andra kvartalet 2018 var 307 276 st (272
500 st) vilket är en förbättring jämfört mot det första kvartalet 2018.
(MAU är ett nyckeltal som symboliserar antalet unika aktiva spelare under
den senaste 30-dagarsperioden).

Det genomsnittliga antalet DAU för andra kvartalet 2018 var 61 363 st (62
901 st) vilket är en försämring jämfört mot det första kvartalet 2018.

"Trots en marginell försämring i DAU ser vi ändå en ökning i omsättning
vilket betyder att vi lyckats få ut mer värde per aktiv spelare och lyckats
bibehålla de spelare som vi tjänar pengar på. (DAU är ett nyckeltal som
symboliserar antalet dagliga unika
spelare)", säger vd:n.

"Stickiness för andra kvartalet 2018 var 19,97 procent (23,08) vilket är en
försämring jämfört med första kvartalet 2018. (DAU/MAU kvoten - ofta kallad
Stickiness - indikerar att spelarna under andra kvartalet 2018 uppvisar en
försämrad aktivitet och lojalitet jämfört med första kvartalet 2018. Det
försämrade värdet kan förklaras till att
man bland annat under det andra kvartalet 2018 hade en Feature av
speltiteln Backpacker på Facebook där mycket trafik strömmat in för att
testa spelet men som inte enbart är trafik riktad mot målgruppen för
spelet), uppger vd:n.

Vd säger också: "Bolaget har tidigare annonserat ett lönsamhetsmål för 2018

helårsbasis. Bolaget har i samband med det nyligen genomförda förvärvet av
Milliplay och etablering av en mer aggressiv förvärvsstrategi omvärderat
detta mål och istället valt att fokusera på ökad tillväxt och att investera
i nya speltitlar för att bygga Qiiwi
kraftfullare på längre sikt".

WeAreQiiwi, Mkr Q2-2018 Q2-2017 Förändring
Nettoomsättning 5,9 1,7 247,1%
EBITDA -1,7 -0,6
Rörelseresultat -1,8 -0,6
Resultat före skatt -1,8 -0,6
Nettoresultat -1,8 -0,6
Resultat per aktie, kronor -0,25 -0,11

Lars Johansson
lars.johansson@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire

-----------------------------------------------------------
http://media.finwire.com/media/FWS002450D-table-1

Författare Finwire Smallcap

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.