Du är här

2018-07-25

WESC: ALLT TYDER PÅ STARKARE FINANSER UNDER 2019 - VD

STOCKHOLM (Direkt) Klädbolaget Wesc har löst sina skuldproblem, och alla
indikationer tyder på en starkare finansiell situation under 2019. Det säger
vd Joseph Janus i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

Hur ser plan en ut för att stab ilisera er ekonomi ?

"Vi har genomfört en omstrukturering av dotterbolaget We International som
till viss del pågår fortfarande. Det vi behövde ordna i första hand var våra
skulder. Nu är andra skyldiga oss mer pengar än vad vi är skyldiga någon. Det
var vårt mål. Rent konkret har vi genomfört rättighetsuppgörelser med vår
största långivare", säger han.

Joseph Janus fortsätter:

"Omstruktureringen har tagit lite längre tid än vad som var tänkt i och med
semestermånaderna i juni och juli. Om det inte vore för det hade vi varit
färdiga redan".

Wesc har valt att skifta fokus från Europa, över till USA. Ett beslut som togs
kort efter att bolaget övergått från att vara ett volymdrivet klädmärke, till
en mer exklusiv framtoning.

"Det som hände i grund och botten var att vi såg hur omkring 80 procent av
våra intäkter plötsligt kom från Nordamerika", säger Joseph Janus.

Vågar du säga att Wesc är helt på banan mot en mer stabil framtid?

"Alla indikationer än så länge är bra", säger han.

När skulle du i så fall säga att ni k an redovisa ett starkare finansiellt
resultat än tidigare ?

"Jag kan säga så här, att 2019 ser ut att bli ett positivt år för oss".

Er samarbetspartner NOXS som har ansvaret för er e-h andel i Nordamerika har
krav et på sig om att det måste skapa en tillväxt på tio procent per år,
enligt avtalet mellan NOXS och Wesc, har ni punktat upp andra delar inom
verksamheten som måste hålla ett specifikt
mål för att WESC inte ska hamna i en finansiell fallgrop igen?

"Det kostar väldigt mycket att få igång en webbutik på ett bra sätt. Därför
var vår tanke att vi hellre lägger pengarna på NOXS som har mer kunskap om
hur det går att få upp trafik. Med vårt tillväxtmål på tio procent per år för
e-handeln".

Återigen, vad ser du för risker för Wesc framöver?

"Just nu har vi hanterat vårt största problem och den som kikar på våra
rapporter kan se att vi mer eller mindre ser ut lite som ett startup-bolag.
Anledningen till att bolaget omstrukturerats från första början var för att
vi var ett volymdrivet bolag, något vi nästan gått ifrån helt. Detta är något
som flera bolag i klädbranschen fått se över".

Hur stor andel av era intäkter kommer från näthandel ?

"I dag står vår nätförsäljning för ungefär tio procent av våra intäkter. Det
vi kommer att göra nästa år är att vi avser att ta in andra liknande märken,
utöver Wesc som vi därefter kommer att sälja via vår webbutik".

Sedan marknadsläget har förändrats för Wesc har bolaget valt att flytta
logistikavdelningen som tidigare låg på Manhattan i New York till Sverige.
Samtidigt som det flyttat huvudkontoret från Sverige till New York

"I Sverige blir det lite klurigare då vi är märket som alla bar i högstadiet
och därefter växte ifrån. Att vi har en så tydlig prägel på märket i Sverige
har gjort att det tar lite längre tid att nå ut med Wesc:s nya riktning",
säger Joseph Janus till Direkt.

---------------------------------------
Jakob Adolfsson +46 8 5191 7911

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.