Du är här

2017-09-11

West International står och faller inte med Visa och Mastercard - vd

Det händer mycket i betalningsbranschen men West International står och
faller inte med Visa och Mastercard, utan kommer att leverera de tjänster
som kunderna behöver för att kunna ta betalt.

Det säger bolagets vd Sten Karlsson vid temadagen "Lönsamma Småbolag" i
Stockholm som anordnas av SvD Börsplus och Finwire.tv.

West International levererar transaktions- och betalningslösningar till
handel och besöksnäring. Företaget har tre produktområden; kortterminaler,
självbetjäning och kassautrustning. Kunderna utgörs av systemintegratörer,
distributörer samt slutkunder inom områdena handel och besöksnäring.

På rullande 12 månader har bolaget passerat 80 miljoner kronor i omsättning
och har även en väldigt god resultatutveckling, konstaterar Sten Karlsson.
Ett stort fokus för West är att öka andelen återkommande intäkter, som i
dag ligger på 11 procent. Det har enligt vd:n en stor betydelse för den
ökade bruttomarginalen, som passerat 50 procent på rullande 12 månader.

Lejonparten av försäljningen, eller drygt 70 procent, kommer i år att komma
från den nordiska marknaden.

- Så vi har hela potentialen framför oss vad gäller de nya marknaderna,
säger vd:n, som uppger att West har en bra position på den sydafrikanska
marknaden, där man tecknat kontrakt och har goda ambitioner att expandera.

Wests strategiska samarbete med hamburgerkedjan Max för självbetjäning, som
i år har genererat en orderingång på 20 miljoner kronor, har enligt
Karlsson "varit en riktig framgångssaga".

Vd:n uppger att självbetjäningssystemet inte handlar om att spara pengar,
utan om ökade intäkter och en bättre kundupplevelse. 100 kronor i kassan
blir enligt honom 120 kronor i expresskiosken.

SvD Börsplus ställde sig i en analys i början av september avvaktande till
aktien. Utvecklingen i betalningsbranschen ansågs kunna ge följdeffekter
som är svåra överblicka i dag och analystjänsten uppgav att det kan vara
kostsamt för West att hänga med i de teknologiska framsteg som görs.

Sten Karlsson konstaterar på måndagen att det händer saker hela tiden i
branschen, med nya typer av betalmetoder som fakturering och delbetalningar
direkt i butik. Samtidigt är det positivt då det i slutändan ställer nya
krav på infrastrukturen som behövs i butikerna.

- Vi står och faller inte med Visa och Mastercard, utan vi levererar de
system och lösningar som butiken kräver för att kunna ta betalt, hävdar
vd:n.

Framöver är fortsatt fokus på den internationella lanseringen.

- Det handlar om att lyfta upp Europa, Sydafrika och Asien till att få
igång en substantiell affär på de marknaderna. Därefter handlar det om att
utveckla affären så att vi kan bygga på tjänsteerbjudandet och sälja mer
till de existerande kunderna, konkluderar Karlsson.

Anton Wilén
anton.wilen@finwire.se, 0765-46 64 41
Nyhetsbyrån Finwire

Författare Finwire Smallcap

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.