Du är här

2018-03-08

Women In Tech Stockholm: Women In Tech tar tempen: Nio av tio kvinnor inom tech engagerade i jämställdhetsfrågan, men 40%...

Idag den 8 mars på Internationella Kvinnodagen går Women In Tech (WIT)
av stapeln i Stockholm för femte året i rad. WIT har i samarbete med
nätverket The Social Few gjort en undersökning bland sina 4 000
medlemmar hur de ser på branschen. Resultatet visar på ett omfattande
engagemang för jämställdhet i en industri med fortsatt mycket stora
utmaningar.

Undersökningen genomfördes bland WITs medlemmar i slutet av februari
2018. 90% av de tillfrågade svarar att de känner ett personligt
engagemang i jämställdhetsfrågan - och lika många menar på att de
skulle tacka nej till ett jobb på ett företag som inte prioriterar
jämställdhet och mångfald.

Undersökningen visar också att

· 40% av respondenterna har övervägt att lämna branschen och anger
skäl som sexism och ojämlikhet

· Över 70% av respondenterna uppger att de har blivit behandlade
annorlunda på grund av sin könstillhörighet genom bland annat
nedsättande kommentarer, sexism, utfrysning, kommentarer om utseende,
lägre lön och härskartekniker

· 50% uppger att de har upplevt sexism eller sexuella trakasserier i
ett professionellt sammanhang - och bara 36% tror på en jämlik
bransch om tio år

· Ökad synlighet av kvinnliga förebilder och mer uppmuntran att
utforska teknik i skolan ses som de viktigaste åtgärderna för att
förbättra jämställdheten.

- Det är väldigt viktigt för företag att se över hur man arbetar med
jämställdhet och inkludering. Inte enbart för varumärkesarbetet sett
ur ett arbetsgivarperspektiv, utan främst för att skapa hållbar
tillväxt. Att attrahera en homogen del av samhället är helt enkelt
inte hållbart. McKinseys studie "Why Diversity Matters" visar att
jämställda företag har 15 procents högre avkastning än företag i
samma bransch som inte jobbar med frågan, säger Suzan Hourieh
Lindberg, Grundare av The Social Few och Affärsutvecklare på Berghs
School of Communication.

MTG och Bonnier är två av bolagen som varit med och arbetat med WIT
under ett flertal år, MTG ända sedan starten 2014. WIT skapas genom
ett unikt samarbete när flera av Sveriges tyngsta aktörer inom tech
och media gemensamt lyfter frågan om att få in flera kvinnor i
tech-branschen.

- En jämlik arbetsplats med mångfald är kreativare, mer framgångsrik
och roligare att jobba på. Det ser vi varje dag på MTG där många
språk talas i korridorerna och där kvinnor representerar 60% av vår
svenska ledningsgrupp. Det är tydligt i undersökningen att branschen
har mycket kvar att arbeta med och WIT är ett av flera viktiga
initiativ för att åstadkomma förändring. WIT visar att vi är många
inom media- och techindustrin som tar frågan om jämställdhet och
mångfald på allvar, men främst lyfter eventet fram de kvinnliga
förebilderna och inspirerar fler kvinnor att söka sig till branschen,
säger Anders Jensen, VD för MTG Sverige och EVP MTG Nordic
Entertainment.

Tomas Franzén är VD för Bonnier AB, där målet är att nå jämn
könsfördelning på alla ledande positioner inom Bonnier till 2020.

- Grundfrågan om rättvisa karriärvillkor är principiellt viktig, men
också en kritisk framgångsfaktor för oss som företag. Vi har inte råd
att slarva bort talang. Det som kommer fram tydligt i undersökningen
är att den här gruppen av potentiella framtida medarbetare kommer att
välja bort arbetsgivare som inte har ett aktivt och äkta engegemang i
frågor som rör jämställdhet och mångfald. Jag tror inte att det är
svårare eller lättare att nå jämställdhet i våra branscher än i andra
delar av näringslivet. Men vi får vara självkritiska, och konstatera
att vi har ett jobb att göra, säger Tomas Franzén.

Liksom tidigare år är WITsthlm kostnadsfritt och öppet för alla och
engagemanget har varit enormt; när de 1300 biljetterna släpptes tog
de slut på 120 sekunder. WIT går av stapeln på Folkets Hus vid Norra
Bantorget och dagen kommer även gå att följa live på
streamingtjänsten Viafree (http://www.viafree.se/) och på WITs
hemsida (http://www.womenintech.se/). Bakom årets event står elva
huvudpartners i ett unikt samarbete; Accenture, Bonnier, Cybercom,
EY, Google, HTC Vive, Kindred, MTG, Nasdaq, Scania och Tieto.

För mer information om programmet, besök www.womenintech.se. Följ
eventet i sociala medier via #WITsthlm2018.

Kontakt:

Press
Jessica Sjöberg
VP Corporate Communications, MTG
jessica.sjoberg@mtg.com, +46 764 94 09 13

The Social Few
Suzan Hourieh Lindberg
Founder & CGO, TSF
suzan@thesocialfew.com, +46 735 04 36 84

Women in Tech (http://www.womenintech.se/) började som ett event på
Internationella kvinnodagen 2014. Sedan dess har WIT vuxit till en
gemenskap, en plattform och en rörelse. Målet för WIT är att
inspirera kvinnor att välja en karriär inom media och teknik, genom
att tillhandahålla nätverk och erfarenhet från framgångsrika kvinnor
och män från både företags- och entreprenörsvärlden.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/women-in-tech-stockholm/r/women-in-tech-tar-te...
http://mb.cision.com/Main/16789/2467770/802465.pdf
http://mb.cision.com/Public/16789/2467770/b7b8666063af2b23.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.