Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-04-20

XMREALITY: FÖRSTÄRKT VERKLIGHET EN SPÄNNANDE MARKNAD - VD

STOCKHOLM (Direkt) Det Linköpingsbaserade företaget Xmreality som är verksamma
inom förstärkt verklighet (augmented reality, AR) genomförde nyligen en
kraftigt övertecknad emission som tillför bolaget 60 miljoner kronor inför
listningen på Nasdaq First North som är planerad till onsdagen den 26 april.

Xmreality arbetar med vägledning på distans (remote guidance) som innebär att
personal vägleds av en person som inte är fysiskt närvarande vid utförandet
av service, underhåll eller utbildning. Bolagets erbjudande omfattar sådant
som video, smarta glasögon och förstärkt verklighet där exempelvis
verktygsrörelser kan visas i realtid av den som vägleder.

Varför anser du att man ska köpa aktier i Xmreality?

"Vi har en stark kundbas att arbeta med. Därtill har vi en beprövad teknik som
vi har utvecklat under lång tid med start i ett samarbete med försvaret.
Augmented reality är en spännande marknad som det råder stort intresse
kring", säger Johan Castevall, som är vd för Xmreality, i en intervju med
Nyhetsbyrån Direkt.

Bolaget fokuserar främst på fältservice för industriföretag,
eftermarknadssupport och olika former av samarbetspartners som behöver stöd.
Dörren hålls samtidigt öppen för helt andra AR-segment i framtiden.

Under 2016 var Xmrealitys totala intäkter 8,4 miljoner kronor, varav
nettoomsättningen stod för 5,2 miljoner.

Ni använder månatlig prenumerationsavgift som intäktsmodell?

"Ja. Tidigare sålde vi licenser som man fick för evig tid. Sedan två år har vi
gått över till en prenumerationsmodell där man betalar en månadsavgift per
användare och får använda systemet under kontraktstiden. Det är i regel tre,
sex eller tolv månader där vi ser att kunderna tenderar att binda sig på
längre kontrakt".

Är brister i mobiltäckningen ett problem för er?

"Produkten fungerar bra även med låga bandbredder. På platser där det saknas
täckning i form av wifi, 3G eller 4G - exempelvis till havs - kan man köra
satellitkommunikation".

Vad har ni för konkurrensfördelar inom hårdvara respektive mjukvara på kort
och lång sikt?

"På lång sikt ser jag den största potentialen i vår mjukvara. Samtidigt är
hårdvaran en viktig del i vårt erbjudande. Det unika är helheten - att kunna
erbjuda både mjuk- och hårdvara som är anpassad just för ändamålet vägledning
på distans".

Bolaget erbjuder även AR-glasögon från andra leverantörer. Huruvida Xmreality
i framtiden ska tillverka hårdvara själva eller bara nyttja tredje part
återstår att se, enligt Johan Castevall.

Satsar ni mest på hård- eller mjukvara?

"Vi satsar mest utvecklingsresurser på mjukvara."

Vad har ni för finansiella målsättningar?

"Vi guidar inte om finansiella siffror när det gäller framåtriktad
information. Det är inget jag pratar om publikt", svarar Xmreality-chefen.

Enligt emissionsprospektet gjorde styrelsen bedömningen att det tidigare
rörelsekapitalet inte var tillräckligt för att bedriva verksamheten kommande
tolv månader räknat från i mars 2017. Underskottet uppgick till cirka 9
miljoner kronor och kapitalbehovet bedömdes uppkomma i januari 2018.

Vad ska ni göra med pengarna från nyemissionen?

"De 60 miljoner kronor vi tar in ska användas för investeringar. Vi kommer att
använda ungefär 40 procent till att satsa på försäljning och marknadsföring.
Det finns bland annat mycket att göra på sociala medier kring hur vi
kommunicerar till marknaden".

Hur ser det framtida kapitalbehovet ut?

"Vår plan är att inte behöva ta in mer kapital för att göra bolaget
kassaflödespositivt, utan det här ska räcka tills vi når ett positivt
kassaflöde", säger Johan Castevall.

Krävs det mycket utvecklingsresurser över tid?

"Vi jobbar ju med några av världens största bolag såsom Bosch och Wärtsilä och
de är krävande kunder. Samtidigt är det en väldig styrka att kunna vara med
dem nu när vi stärker upp resurserna och har förmåga att utveckla produkten i
allt snabbare takt", säger Xmreality-chefen som betonar vikten av att öka
användarantalet hos dessa kunder.

"Då behöver vi i ganska snabb takt leverera funktioner som de efterfrågar".

Hur fördelar sig era intäkter och marknadssatsningar geografiskt?

"Vi har ju stora internationella kunder, så merparten av omsättningen
genereras utanför Sverige i dagsläget. Primärt tror jag att Europa kommer att
växa snabbare än övriga världen".

Hur ser ni på Kina?

"Vi har fått en del propåer från kinesiska företag. Samtidigt är det inte en
marknad som vi har prioriterat."

Råder det prispress på AR-tjänster?

"Eftersom AR-marknaden är attraktiv tillkommer det många nya aktörer. Vi
förväntar oss att konkurrensen på området kommer att öka. Det kommer rimligen
att ge någon form av prispress nedåt på den enskilda licensen. Vi tar in
kapital för att investera i att göra produkten ännu bättre och stärka vår
position".

Hur skulle du beskriva konkurrensbilden?

"På ena sidan skalan finns det enklare 'low-end'-lösningar som i vissa fall
kan vara ett substitut, såsom Microsofts Skype och Apples Facetime. På andra
sidan finns det mer avancerade AR-lösningar med realtidskommunikation där man
har ett tydligt industri- eller affärsändamål. Vi har sedan nischat oss mot
olika former av service på industriprodukter".

Väntas hårdast konkurrens från generella AR-tjänster eller från bolag med mer
specialiserade lösningar?

"Det är såklart svårt att sia om, men vi ser att det finns en marknad just för
vägledning på distans kring industriföretag och jag tror att vi kommer att se
mer bolag som liknar oss. Det kommer att uppstå en tydligt avgränsad marknad
med avancerade tillämpningar. Det ser vi på kanadensiska bolag som
Librestream och ScopeAR samt ett antal andra, framförallt amerikanska,
företag".

Är ni stora nog att stå på egna ben? Vill du växa genom förvärv?

"Vi har ett organiskt fokus i dagsläget. Samtidigt vet jag att det är något
som styrelsen regelbundet utvärderar. Jag tycker att det skulle vara orimligt
om inte den frågan kom på bordet, men personligen anser jag att vi har en
stark position på marknaden och att det definitivt finns en möjlighet att
växa bolaget organiskt."

Hur ser ni på breddning till ytterligare områden? I prospektet nämner ni bland
annat e-hälsa och läxläsning?

"Vi har haft väldigt starkt fokus på industrin och det är där vi verkar just
nu. Den finansiering som vi nu tar in öppnar samtidigt möjligheter att börja
titta på andra närliggande segment. Där tycker vi till exempel att
Bosch-koncernen är spännande", säger han.

Xmreality arbetar sedan tidigare med Rexroth-delen av det tyska storföretaget.
Bosch säljer dock även vitvaror och liknande till konsumenter.

"Det är ett scenario som inte ligger alltför långt bort i tanken. Vår
styrelseledamot Jonas Tornerefält från Electrolux är ett bra bollplank som
kan den branschen väldigt väl."

Ni nämner flera risker i prospektet. Vilken håller dig mest vaken om natten?

"Jag vet inte om det är någon risk som håller mig vaken om natten, men vi
behöver rekrytera personal och vi behöver hitta rätt kompetens", svarar Johan
Castevall.

"Vi hoppas att vi fortsatt kan rekrytera väldigt duktig personal. Det kommer
att vara en viktig del", uppger han och säger att kompetensen överlag är
väldigt hög i Linköping där bolaget är lokaliserat.

En annan risk som Xmreality-chefen lyfter fram är att det i vissa fall uppstår
trögheter hos stora bolag, vilket kan påverka implementeringstakten för den
här typen av lösningar.

"Det handlar om att se över hur kundens organisation ska förändras för att
anpassas till den nya, spännande tekniken. Där kan det uppstå trögheter",
säger han.

Vidare tar Johan Castevall upp konkurrenssituationen som en risk i spåren av
att det investeras mycket pengar inom AR-området.

Hur beroende är ni av enskilda kunder?

"Vi har mer än 30 kunder med en bra spridning, så vi har inget sådant beroende
i dagsläget. Det är kul att vi har fått så stort intresse hos Bosch Rexroth
och Wärtsilä. De visar upp våra produkter på mässor och i marknadsmaterial.
Det är klart att en sådan kund är viktig, men vi har många sådana stora
kunder. Vi var glada att vi kunde presentera Siemens nyligen."

Hur stor andel av försäljningen kommer från er största kund?

"Vi släppte ju en nyhet i fjol att en kund lade en miljonorder. Det var en
stor order", konstaterar Xmreality-chefen.

Xmrealitys totala orderingång var 6,5 miljoner kronor under fjolåret, men
bolaget bokförde bara intäkter på 5,2 miljoner eftersom
prenumerationsintäkterna numera periodiseras linjärt över avtalstiden.

Arbetar ni för att skydda er produkt med patent eller liknande?

"Vi arbetar inte med patent, men med varumärkesskydd. Snart vet vi om
varumärkesregistreringen har gått igenom i Europa."

Hur ser du på ert erbjudande ur ett hållbarhets- och miljöperspektiv?

"Produkten är ett ypperligt verktyg att kunna skapa mer möjligheter för ett
hållbart samhälle. Dels behöver man inte resa till platsen där ett fel har
uppstått, och dels tror jag att produkten kan möjliggöra arbete på andra
platser än var man traditionellt arbetar i dag", säger han.

Den 10 april kom beskedet att den emission som Xmreality genomför har
övertecknats med cirka 500 procent och att företaget tillförs 60 miljoner
kronor före emissionskostnader. I samband med erbjudandet inkom omkring 5.000
teckningar som tillförde bolaget runt 2.000 nya aktieägare.

"Det är jättekul att intresset är så stort. Det kände vi tidigt i processen
när vi lyckades få så pass namnstarka teckningsåtagare som en stor svensk
pensionsfond (AMF, reds anm.) och Handelsbanken Fonder med flera", säger
Xmreality-chefen.

Av emissionen tecknades omkring 38 miljoner kronor på förhand av ett antal
institutionella investerare.
---------------------------------------
Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.