Du är här

2018-03-08

Yogayama vill växa med nytt riskkapital genom Pepins

Yogakedjan Yogayama söker mer riskkapital genom crowdfundingsajten Pepins.
Målet är att dra in mellan 10 till 24 miljoner kronor för att expandera sin
verksamhet. Finwire besökte yogakedjans investerarträff i Göteborg under
torsdagen.

Bolaget bildades redan 2003 men för tre år sedan började de att växla upp
verksamheten genom att knyta till sig fler entreprenörer i ett
franchisekoncept. Nu finns Yogoyama på två ställen i Stockholm samt i
Göteborg och Norrköping.

"Det finns inga andra yogakedjor i Sverige", konstaterar Anna Brue som är
franschisechef.

Estelle Nordenfalk som är vd inledde träffen med att berätta om yogan som
fenomen.

"Många har nog en ganska olika bild av vad yoga, samtidigt är det en enormt
växande bransch" säger hon och fortsätter.

"Yogan har vuxit ur en helt annan kultur med andra metoder och symboler än
vad vi är vana vid. Den har tyvärr "flummifierats" här och vi kände att vi
behövde anpassa det till vår kultur, vilket är hela vår affärsidé".

Yogan fick ny fart när gymmen tog in detta i sitt sortiment.

"Det har de gjort bra, yogan blev avmystifierad. Samtidigt har de har bara
den fysiska delen. När man vill ha en större förståelse så brukar man söka
sig vidare, bland annat till oss".

Yogayama har fått en värdering på 40 miljoner kronor före nyemissionen som
har ett spann på 10-24 miljoner kronor. Det betyder att de nya investerarna
en ägarandel på mellan 20-38 procent av aktierna. Emissionstiden pågår fram
till den 29 mars.

Emissionen erbjuder preferensaktier, men inte i bemärkelsen den klassiska
utdelningspreferensaktien. Istället handlar det om en
likvidationspreferensaktie.
"Om man mot förmodan skulle lägga ner verksamheten så är det ett skydd på
nedsidan för alla aktieägare", säger Kent Söderström på Pepins.

Exakt hur nära 10 miljoner de är vill inte Yogayama eller Pepins uppge men
de berättar att de hittills har fått drygt 500 investerare och att de är
“är väldigt nära”.

Vad händer om ni inte får in 10 miljoner?
"Då går pengarna tillbaka igen till de som ville bli aktieägare", säger
Kent.

Varför gör ni emission just nu?
"Vi måste kunna växa med bibehållen kvalitet, och bibehålla varumärket. Det
är den ena delen", säger Estelle och fortsätter.

"Den andra delen är att fortsätta utveckla våra utbildningar. Vi kommer att
konvertera vårt material till en digital plattform. Den feedback som vi
fått hittills av investerare är att det är en väldigt bra timing just nu."

Just varumärket anser hon är bolaget främsta styrka.
"Varumärket är vår garant. Vi har kolla på leveranskedjan och ser till så
att alla produkter som vi tar in till sortimentet är okej".

Yogayama beskriver att franchise gör att konceptet kan spridas snabbt till
en liten risk. Det bidrar också till att fler kan bli entreprenörer.

Anna Brue berättar att Yogoyama räknar med att ha tre nya franchise innan
året är slut.

"Vi har även fått förfrågningar på övriga Europa och även USA, men som får
vänta".

Målet är att vara etablerade på 8-10 ställen innan året är slut. Break even
ligger på 20 enheter. Fram till 2012 ska de finnas på 40 enheter där målet
är att dra in en halv miljon från varje ställe.

I detta franschisekonceptet så betalar det enskilda bolaget 10 procent av
sin omsättning till moderbolaget. Målet är alltså 5 miljoner kronor i
omsättning per butik.

Det kapital som ni nu tar in, hur länge kommer det att räcka?

"I våra kalkyler som vi har nu så kommer vi inte att behöva ta in mer
kapital, eventuellt när vi går in i Europa", säger Estelle.

Under emissionstiden blev Yogayama kontaktade av H&M:s utvecklingsenhet
Labs, vilket ledde till att de har en egen hörna, en så kallad shop in
shop, i klädjättens konceptbutik i Stockholm.

"Den butiken är ett test som vi tror att de kommer att bygga vidare på. Vi
ska träffa dem igen nästa vecka".

Hur viktigt är detta samarbetet för er?

"Om de rullar ut till fler butiker så skulle det påverka omsättningen
stort, men främst påverkar det varumärkeskännedomen som är väldigt viktig
för oss".

Bolaget har ytterligare ett nytt samarbete med Bonniers. Även här var det
Yogoyama som blev kontaktade.

"De vill ha nya produkter till sin kundbas", beskriver Estelle.

Samarbetet har konkretiserats till yogaresor med helgkurser.

"Det fyller flera funktioner, bland annat att hitta nya kunder och att öka
kundlojaliteten, men vi ser också att många vill vara trogna ett varumärke
som man tror på.

Kan du beskriva er värdegrund kort?

"Det handlar mycket om etik. Att vara sann i det man gör, att hålla koll på
leverantörskedjan så att man erbjuder schyssta produkter och inte tumma på
kvalitet".

Styrelseordföranden Karin Kisker berättar att varje butik har ett mål om
att nå 3 miljoner kronor det första året, 4 miljoner året dessförinnan för
att sedan nå 5 miljoner kronor under det tredje verksamhetsåret.

En av dem är Yogayama-butiken vid Skanstorget i Göteborg som öppnade i
augusti i fjol genom Katarina Olvenmark som driver det som ett aktiebolag.
Sedan starten i augusti har hon haft omkring 1 600 unika utövare hittills.
Hon ligger lite över budget med 1,7 miljoner i intäkter hittills.

"Vanlig yoga kan kännas som att något saknas. Med fler olika traditioner av
yoga skapar vi variation, det blir inte tråkigt".

Hon berättar att det fortfarande kommer många nybörjare, fler än vad hon
räknat med.
yogan förenar.

"Ingen pratar jobb här inne och det är en viktig del att många kommer
tillbaka".

Rikard Jansson
rikard.jansson@finwire.com
Nyhetsbyrån FinWire, @FinWire

Författare Finwire Smallcap

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.