Du är här

2018-03-12

ZALANDO: AMAZON FÖGA SKRÄMMANDE, PARTNERPROGRAM KAN LYFTA - RBC

STOCKHOLM (Direkt) Amazons satsning på att sälja kläder i Europa lär inte
påverka Zalandos försäljningstillväxt särskilt mycket, om inte den
amerikanska näthandelsjätten avsevärt vässar sin modesatsning.

Det tror RBC, som har höjt sin rekommendation för den tyska nätmodehandlaren
från sector perform till outperform, vilket Nyhetsbyrån Direkt har
rapporterat om tidigare på måndagen. Riktkursen höjs från 46 till 55 euro,
att jämföra med rådande kurs kring 47:50 euro.

Huvudsaklig orsak bakom den mer positiva synen är dock inte Amazon utan stark
tilltro till Zalandos partnerprogram, där andra klädföretag får använda
Zalandos webbsida och själva sköta leveransen, eller vice versa. Detta tros
kunna bidra till att rörelsemarginalen på tio års sikt kan nå 7 procent, att
jämföra med RBC:s estimat om 4,4 procent på medellång sikt.

Hittills har kommunikationen runt detta enligt RBC varit otydlig, vilket
försvårat för marknaden att korrekt värdera potentialen i satsningen.

RBC tror dock att både Inditex och H&M kan komma att samarbeta på fler fronter
med Zalando än de nuvarande märkena Oysho och Massimo Dutti från Inditex och
Weekday från H&M. I analysen påpekas att webbsidan tack vare Zalandos
egenutvecklade teknologi är bättre än konkurrenternas.

Vidare: av de leveranslösningar i Europa som RBC har testat utföll Zalandos
som mest konkurrenskraftigt, skriver banken.

"Enligt vår syn är riskerna relaterade till marginaler och konkurrens från
Amazon låga nu", heter det i analysen apropå att aktien är en av branschens
mest blankade.

Kinnevik äger 32 procent av Zalando, som var upp 1,2 procent till 47:45 euro
på Frankfurtbörsen vid 11-tiden på måndagsförmiddagen.

---------------------------------------
Martin Lindgren +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.