2016-10-10

Aktiespararna: Avvakta gällande GE Aviations Arcam-bud

Aktiespararna rekommenderar sina medlemmar att avvakta och inte lämna in sin accept gällande budet på 285 kronor per aktie som GE Aviation (GE) har lagt på Arcam. Anledningen är att det inte är uteslutet att ett högre bud kan komma att presenteras. Dessutom finns - just nu - möjligheten att sälja över börs till ett högre pris än budpriset.

”Budet är förmånligt, men de största ägarna har, med ett undantag, hittills inte sålt till GE vilket öppnar möjligheter för en budhöjning. Eftersom börskursen överstiger den nuvarande budnivån på 285 kronor så gör den som inte vill spekulera i att budet höjs eller ta risken att budet faller klokt i att sälja i marknaden istället för att lämna in aktierna i budet”, säger Joacim Olsson, VD för Aktiespararna.

Aktiespararna noterar att styrelsen beskriver GE:s förvärv som industriellt riktigt, men att Arcam även haft goda förutsättningar att utvecklas av egen kraft. Budet från GE innebär en budpremie på 53 procent jämfört med stängningskursen dagen före budets offentliggörande och 67 procent jämfört med 30 dagar innan.

Aktiespararna ber sina medlemmar notera följande:
- Arcams styrelse avvisade först GEs kontantbud på 270 kronor, men har därefter enhälligt ställt sig bakom det höjda budet på 285 kronor.

- Budpriset 285 kronor är, liksom börskursen för Arcam-aktien, inte långt ifrån rekord-noteringen på cirka 300 kronor.

- GE köpte den 6 september 14,2 procent av Arcam-aktierna.

- GE har villkorat budet med 90 procent anslutning av Arcam-aktier, samtidigt som GE förbehåller sig rätten att fullfölja budet vid lägre anslutning.

- Första AP-fonden med cirka nio procent av Arcam-aktierna, Handelsbanken Fonder med drygt fem procent och hedgefonden Elliott som nyligen flaggat för att äga mer än fem procent, har inte tillkännagett att de sålt till GE. Budgivarens uppställda krav om 90 procents acceptans riskerar därför att inte nås. I vad mån det kan leda till en budhöjning är svårt att ta ställning till, men en sådan kan i nuläget inte uteslutas.

- De som accepterar GE:s bud kommer få ta del av en senare höjning om den sker inom sex månader efter att budtiden löpt ut.

- Anmälningsperioden kan komma att förlängas men enligt nu gällande uppgift avslutas budtiden 14 oktober 2016. Senast den dagen har aktieägare som accepterat budet möjlighet att i skriftlig form återkalla sin accept.

Stockholm den 10 oktober 2016
Joacim Olsson