2008-06-26

Ungdomar och politiker oense om privatekonomins roll på schemat

86 % av Sveriges gymnasieelever anser att det är viktigt att alla får lära sig om privatekonomi och sparande i skolan, oavsett bostadsort och studieinriktning. Detta visar Ung Privatekonomis undersökning i de svenska skolorna. 10 000 gymnasieelever och deras lärare har deltagit i undersökningen som visar att kunskapsnivån om privatekonomi och sparande är låg samtidigt som intresset för att lära är stort.

Ung Privatekonomi erbjuder Sveriges alla gymnasieskolor kostnadsfria gästföreläsningar inom ämnet privatekonomi och sparande. Oavsett studieinriktning får eleverna chansen att träffa projektets unga informatörer. Förståelse för ungdomarnas situation, argument och exempel som berör målgruppen är viktiga ingredienser i projektet som är inne på sitt femtonde år på plats i klassrummen.

– Samhällskunskapselever, fordonselever, elever på det individuella programmet, tjejer och killar förstår alla nyttan i vår undervisning. Elevernas låga kunskapsnivå och bristande självförtroende inför ämnet är dock oroväckande, säger Therese Lundstedt, verksamhetsansvarig för Ung Privatekonomi och VD för Unga Aktiesparare.

78 % av eleverna ansåg sig ha ingen eller liten kunskap om sparande i aktier och fonder innan de deltog på Ung Privatekonomis föreläsningar. Trots att informatörerna endast besöker klasserna vid två kortare tillfällen anser hela 88 % av eleverna att Ung Privatekonomis gästföreläsningar ökat deras kunskapsnivå.

– Att som ung ta steget in i vuxenlivet idag är inte lätt. Ett allt större ansvar vilar på individen. Du måste själv förstå, kunna och agera då det gäller sparande och din framtida pension idag, så var det inte för dessa elevers föräldrar när de var unga. För att få ett rättvist samhälle måste därför privatekonomi bli ett obligatoriskt kursmoment i skolan, säger Therese Lundstedt.

Lärarna håller med om att privatekonomi är viktig kunskap att förmedla. 86 % av lärarna tycker att skolan ska undervisa om hur eleverna bör sköta sin privatekonomi. Undersökningen visar även att lärarna tycker att denna kunskap är viktig oavsett elevernas studieinriktning. Trots detta har privatekonomi en mycket begränsad roll i den nya gymnasieutredningen som är på remiss under sommaren.

– Att inte ansvariga politiker tar sitt ansvar och ser till att privatekonomisk undervisning blir obligatoriskt för alla gymnasieelever är mycket olyckligt. Utan dagens privata initiativ är ungdomarnas bakgrund, bostadsort och studieinriktning helt avgörande för deras framtida ekonomi och välfärd, säger Lars-Erik Forsgårdh, ordförande i Aktiefrämjandet som driver projektet Ung Privatekonomi tillsammans med Aktiespararna, Fondbolagens förening, Fondhandlareföreningen, NASDAQ OMX och Unga Aktiesparare.

Stockholm den 26 juni 2008

Unga Aktiesparare
Therese Lundstedt

Stiftelsen Aktiefrämjandet
Lars-Erik Forsgårdh

Om Ung Privatekonomi

Ung Privatekonomi är ett skolinformationsprojekt som årligen utbildar 12 000 gymnasieelever och 300 gymnasielärare inom ämnet privatekonomi och sparande. Projektets finansiärer är Aktiespararna, Fondbolagens Förening, Svenska Fondhandlareföreningen, NASDAQ OMX och Unga Aktiesparare. Dessa organisationer finns representerade i Aktiefrämjandets styrelse. Projektet Ung Privatekonomi drivs av Unga Aktiesparare.

Aktiefrämjandet är en oberoende stiftelse. Verksamheten startade 1976 med uppgift att öka kännedomen och intresset hos allmänheten om aktien som sparform. Idag utgör projektet Ung Privatekonomi Aktiefrämjandets huvudsakliga verksamhet.

Läs mer om Ung Privatekonomi här

Läs mer om Aktiefrämjandet här