Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2006-04-05

Kurspotentialen i Gant blev intecknad direkt

Första handelsdagen som noterad på Stockholmsbörsen steg Gantaktien ända upp till 196 kronor. De som fick tilldelning på nivån 141 kronor är att gratulera.

Gant är en framgångsrik svensk entreprenörshistoria, dock med en annorlunda historik och affärsmodell. Varumärket går tillbaka till den Ukrainafödde skjortmakaren Bernard Gant i New Haven, Connecticut, USA, som började som underleverantör på 1920-talet och 1949 beslutade sig för att sälja sina skjortor under eget namn. Det gick bra i ett par decennier, och sedan sålde familjen varumärket.

Tre svenskar nosade upp det och fick 1980 rätten att ta fram en kollektion under varumärket Gant för den svenska marknaden. Det gick så bra att trions rättigheter utsträcktes till andra marknader. Svens-karna växte om amerikanerna och förvärvade 1999 varumärket inklusive flaggskeppsbutiken på Femte Avenyn i New York. I det läget var varumärket på dekis i USA, samtidigt som det spirade på andra håll. Gant återlanserades i USA 2001.

Gant står för en stil med rötter på den amerikanska östkusten. Kläderna är lediga och närmast tidlösa, vilket begränsar risken för felslagna kollektioner.

Affärsmodellen bidrar också till att hålla nere riskerna. Centralt kontrollerar Gant varumärkets profilering och marknads-föringsmaterial, tar fram kollektioner, knyter upp tillverkare och utvecklar butikskoncept. Grossist- och butiksverksamheten har överlåtits till 26 så kallade masterfranchisetagare, verksamma i 68 länder. Tre av dem – i Sverige, Storbritannien och USA – ägs av Gant. Det finns 235 butiker, varav 18 egna, och ytterligare över 4 000 försäljningsställen, till exempel varuhus.

I USA finns tre egna butiker men inga franchisebutiker, och därtill är bolaget inne på 140 övriga försäljningsställen. Det är inte mycket, men USA-marknaden är svår. Att Gant gör viss förlust i USA i dag är ingen hemlighet. Det är dock viktigt för varumärkets trovärdighet att finnas på den amerikanska marknaden.

”Masterfranchisetagarna” betalar direkt till leverantörerna, håller lager, marknadsför och säljer. Det är alltså de och inte Gant som binder kapital och står för merparten av risktagandet. Gant har också tecknat licensavtal med tillverkare av skor, parfym, glasögon, heminredning med mera och ersätts med provision på denna försäljning.

I konsumentledet såldes i fjol Gantvaror för 5,6 miljarder kronor. Gants licensintäkter blev 199 miljoner kronor, motsvarande 4,5 procent av de externa ”masterfran-chisetagarnas” omsättning i konsumentledet. Hälften av koncernens omsättning på totalt cirka 1,1 miljarder kronor i fjol bestod av egen grossist- och butiksförsäljning, en fjärdedel avsåg vidareförsäljning av varor. Eftersom marginalen på licens-intäkter är så hög som 63 procent blev rörelsemarginalen totalt 18 procent.

Tillväxten globalt för kläder och skor beräknas till drygt 2 procent per år. Gant-varor har vuxit med 17 procent de tio senaste åren. Särskilt bra, plus 31 procent, blev det i fjol, då Gants egen försäljning ökade med 22 procent. Bakom den kraftiga tillväxten 2005 ligger lanseringen av kollektionen Gant Woman 2004 och dubbelt så många nyöppnade butiker, 47 stycken, varav en egen, som normalt.
I år räknar Aktiespararen med att tillväxten blir 14 procent, högre än målet på 10 procent. Rörelseresultatet ska kunna öka minst i samma takt som försäljningen.

Finansiellt kommer Gant ganska naket till börsen. Eget kapital börjar på 122 och lånen på 541 miljoner kronor. Det är inte så elegant, men det håller, eftersom risken i rörelsen är låg. Under året ökar eget kapital med vinsten, och lånen krymper med kassaflödet.
Med en vinst per aktie i fjol på 7,22 kronor som ökar till 8,80 kronor, varav hälften delas ut, borde aktien inte handlas över 175 kronor, motsvarande ett p/e-tal på 20 och en direktavkastning på 2,5 procent.
DAG ROLANDER

Tre åsikter
? Aktiespararen anser att börsen var snabb med att tömma ut kurspotentialen i Gant. Avvakta.

? Veckans Affärer anser att vinsten per aktie bör kunna bli 8,50 kronor i år och 10,00 kronor nästa år. Kombinationen tillväxtbolag och kassako motiverar en kurs på 180 kronor.

? Börsveckan anser att en hög värdering av Gant förutsätter fortsatt hög tillväxt, men risken är att denna dämpas. Avvakta.

Börstemperatur
Ledning:  4
Tillväxtpotential:  3
Utdelningspolitik:  4
Lönsamhet:  4
Trygg placering:  3

Av: Dag Rolander

Ur: Aktiespararen nr 4, 2006      

Författare Aktiespararen

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.