Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2011-05-03

Hitta kursvinnare: Köp New Wave

New Wave säljer profilprodukter, presentreklam, sportkläder, glas och mycket annat. Enligt en fundamental aktieanalys gjord med Aktiespararnas analysprogram Hitta kursvinnare är bolagets aktie köpvärd …

New Wave (49,40 kronor) grundades 1990 med Sverige och Norge som de första marknaderna. Sedan starten har bolaget successivt förvärvat bolag, bland annat Craft 1996. Aktien introducerades på Stockholmsbörsen 1997 och har sedan dess haft en minst sagt slagkraftig utveckling. Aktien, som gick relativt obemärkt förbi IT-kraschen kring millennieskiftet, steg med närmare 1 400 procent från introduktionen till kursrekordet på strax över 90 kronor 2006. 

I takt med finanskrisens utbredning rasade aktien och bottnade sedermera runt 6 kronor i början av 2009, en nedgång på över 90 procent från toppen. Aktien vände sedan upp med Stockholmsbörsen, och har på lite drygt två år stigit med cirka 700 procent. Hittills under 2011 har aktien stigit med omkring 24 procent, vilket är betydligt bättre än Stockholmsbörsen som rör sig i princip sidledes. 

Diagram – New Waves aktiekurs de tio senaste åren
Klicka här för att se diagrammet!

New Waves verksamhet är uppdelad i affärsområdena Profil, Sport & Fritid samt Gåvor & Inredning. 

Profil består av profilkläder, arbetskläder och presentreklam och marknadsförs via 24 varumärken, både egna och licensierade. Profilkläder syftar till att profilera och marknadsföra varumärken. New Wave erbjuder ett brett utbud av olika produkter, exempelvis T-tröjor, i flera olika prisnivåer och kvaliteter. Arbetskläder består av ett helhetssortiment innehållande bland annat underställ, ytterkläder, skor, handskar, bärsystem för alla typer av årstider och väder. Kläderna är slitstarka, ergonomiska och passar både herr och dam. Bland användarna finns exempelvis byggarbetare, målare, murare och restaurangpersonal. 

Presentreklam omfattar även det ett brett spektrum av produkter, vanligtvis pennor, USB-minnen, digitala fotoramar, väskor, bäddset etcetera. New Waves vision är att bli Europas största av profilprodukter samt att bli en av de största leverantörerna i USA. Ett gediget utbud är en väldigt viktig konkurrensfördel, vilket också tvingar New Wave till en betydande lagerhållning. Saknas exempelvis en T-tröja i en viss färg eller storlek av säg tusen beställa T-tröjor är risken stor att kunden lägger hela sin order hos en konkurrent i stället. Korta ledtider är också en viktig parameter, New Waves ambition är att kunna leverera 98 procent av sortimentet inom ett dygn. Profil är bolagets största affärsområde och står för över 40 procent av omsättningen. 

Affärsområdet Sport & Fritid består av sportkläder, vilka säljs via åtta egenägda varumärken. Exempel är Craft, Cutter & Buck, Seger, Speedo, och Umbro. Craft erbjuder träningskläder för såväl elitidrottare som motionärer inom löpning, längdskidor, cykel och alpin skidåkning. Produkterna är nyskapande och tas fram i nära samarbete med idrottsutövarna. Cutter & Buck, vilket är ett amerikanskt varumärke, är världsledande inom försäljning av exklusiva golfkläder. 

Produkterna finns framförallt tillgängliga i Norden och Nordamerika och säljs i huvudsak via detaljhandeln. Sport & Fritid utgör även det drygt 40 procent av koncernens omsättning. New Waves ambition är att bli den ledande sportgrossisten i både Europa och USA. 

Gåvor & Inredning består även det av omkring åtta varumärken, och de mest kända utgörs av Orrefors och Kosta Boda. Målsättningen är bli en världsledande leverantör inom glas och kristall. New Wave arbetar ofta med innovativa sätt att marknadsföra sina produkter, och ett exempel är lyxrestaurangen Linnéa Art i Göteborg som använder glas och konstglas från Kosta Boda. Affärsområdet står för mindre än 20 procent av omsättningen. 

New Wave har dotterbolag i 17 länder och Sverige står för drygt 30 procent av intäkterna, följt av USA på drygt 20 procent. Resten är framförallt fördelat i Europa och i synnerhet de övriga nordiska länderna. New Wave består av totalt ett 40-tal varumärken och målsättningen är att löpande förvärva nya varumärken att addera till de befintliga. Dessutom vill New Wave utveckla de befintliga varumärkena samt införa dem på nya marknader. Ofta är det profilmarknaden som börjar bearbetas på nya marknader med några få varumärken. När lönsamhet uppnås börjar New Wave bearbeta även detaljhandelsmarknaden, och då främst avseende sportkläder. Sett till de varumärken respektive marknader som bolaget i dag besitter eller är aktivt på finns det drygt 100 etableringar kvar att göra. 

New Wave är en decentraliserad organisation och bolagets motto är att ha ”det mindre bolagets flexibilitet med det stora bolagets synergier” och att ”en sparad krona är en tjänad krona”, vilket också leder till att bolaget arbetar med synergier på flera olika sätt. New Wave har via sina olika varumärken stor erfarenhet av design och produktutveckling. Inom affärsområdet Profil handlar det till stor del om att på ett kostnadseffektivt sätt erbjuda ett klädutbud som passar alla, oavsett ålder och kön. Inom Sport & Fritid handlar det om att ha ett nära samarbete med idrottare för att erbjuda produkter underlättar och förbättrar deras utövande. 

När det kommer till inköp och produktion har New Wave en viktig konkurrensfördel i att vara betydligt större än många av sina konkurrenter på framförallt profilmarknaden. Inköp av stora volymer ger betydande rabatter samtidigt som transport och lagerhållning också blir billigare. Detta ger betydande kostnadsbesparingar per varumärke jämfört med om de skulle vara fortsatt fristående, de flesta av produkterna tillverkas ändå i Asien. New Wave äger endast ett fåtal egna fabriker och bolaget har inköpskontor i Kina, Bangladesh, Vietnam och Indien.  

Diagram – New Waves aktiekurs de två senaste åren
Klicka här för att se diagrammet!

I analyssteg 1 ska vi göra antaganden om New Waves försäljning. Under de fem senaste åren har försäljningen ökat med i genomsnitt 4 procent per år. New Wave är utan tvekan ett cykliskt bolag, vilket vi kan läsa av i försäljningsminskningen 2009. Dessutom har den starka kronan hämmat tillväxten på sistone, och i lokala valutor steg omsättningen med 9 procent under 2010 men bara med knappt 4 procent räknat i kronor. New Wave har ett finansiellt mål om att växa med 20–40 procent per år över en konjunkturcykel, varav 5–10 procent organisk tillväxt. 

Målet känns på tok för ambitiöst om vi tittar på den historiska utvecklingen. Det känns också osannolikt att bolaget ska hitta tillräckligt många förvärvsobjekt inom närtid för att uppfylla målet. Hur som helst bör den organiska tillväxten mycket väl kunna överstiga 5 procent per år i takt med att konjunkturen förbättras och att New Wave successivt rullar ut sina starka varumärken på nya marknader. Jag räknar med en genomsnittlig tillväxt om 7 procent per år under de fem kommande åren. 

I steg 2 kan vi konstatera att New Wave, trots en utmanande lågkonjunktur och höga räntor, lyckats uppvisa vinst varje år under de fem senaste åren. 

I analyssteg 3 ser vi att den genomsnittliga vinstmarginalen har uppgått till 6,2 procent under de fem senaste åren. Vi kan även konstatera att marginalen låg på drygt 8 procent innan finanskrisen, en nivå bolaget bör kunna uppnå igen i takt med att konjunkturen förbättras. New Wave har ett finansiellt mål om en rörelsemarginal på 15 procent och med tanke på bolagets relativt betydande skuldsättning blir vinstmarginalmålet något lägre. 

Beroende på ränteläget kan man konvertera detta till ett vinstmarginalmål om 12–15 procent. Bolaget har inte nått detta mål under de senaste åren och det är osannolikt att det kommer att göra det under en nära framtid. Däremot räknar jag med att bolaget kommer att nå en genomsnittlig vinstmarginal om 8 procent under de fem kommande åren. Denna siffra använder jag i kombination med mitt antagande om en försäljningstillväxt om 7 procent för att estimera framtida vinst. 

I steg 4 ska vi bedöma andelen utdelad vinst för de fem kommande åren. Den genomsnittliga utdelningsandelen har under de fem senaste åren uppgått till i genomsnitt 25 procent. Bolaget har som mål att över en konjunkturcykel dela ut i genomsnitt 30 procent av nettovinsten, och jag räknar med att detta kommer att uppfyllas under de fem kommande åren. 

I analyssteg 5 är det dags att uppskatta aktiens högsta respektive lägsta P/E-tal framöver. Under de fem senaste åren har lägsta genomsnittliga P/E-tal uppgått till 10,6 och det högsta till 24,3 samt genomsnittet till 17,4. Det är tveksamt om marknaden någonsin igen kommer att handla aktien till ett P/E-tal överstigande 20 med tanke på att tillväxtutsikterna inte är lika positiva i dag som för fem år sedan. Jag räknar följaktligen med ett lägsta P/E-tal om 10 och ett högsta P/E-tal om 20 under de fem kommande åren. 

I steg 6 uppgår målkursen (högsta kurs om fem år) till 106 kronor, vilket motsvarar en uppsida om drygt 115 procent från dagens kurs exklusive utdelningar. Mitt antagande om lägsta kurs uppgår till 35 kronor och det är drygt 30 procent ned till den nivån från dagens kurs. 

I analyssteg 7 ges resultatet av analysen: en förväntad avkastning på 19,1 procent årligen varav 2,6 procentenheter är direktavkastning. Givet analysens antaganden är aktien köpvärd upp till 58 kronor

I en teknisk analys (TA) ser vi att aktien sjunkit tillbaka relativt kraftigt sedan toppnoteringen runt 58 kronor i slutet av mars. Trenden på kort sikt är följaktligen negativ, däremot är den långa trenden fortsatt positiv. Det finns i dag inget som tyder på att den långa trenden skulle brytas, varför det kan vara ett bra läge att försöka köpa aktien om den närmar sig stödet vid 46 kronor. Närmaste signifikanta motståndsnivå finns vid 54 kronor. 

TA-diagram – New Waves aktiekurs det senaste året
Klicka här för att se diagrammet!

New Wave är ett spännande bolag med en gedigen portfölj av starka varumärken som ännu har många marknader att ta sig in på världen över. Bolaget har historiskt förvärvat nya varumärken på ett framgångsrikt sätt, samtidigt som de befintliga varumärkena har utvecklats. För den som tror att konjunkturuppgången fortsätter är New Wave helt klart ett intressant investeringsalternativ. 

Vill du ändra på något antagande som jag har gjort? Gör då en egen analys med hjälp av Hitta kursvinnare

Av: Måns Flodberg
Fristående analytiker

Ur: Nyhetsbrevet v. 18, 2011   

Författare Aktiespararen

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.