Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2005-05-27

Clas Ohlson hjälper Svenssons att göra det själv

Clas Ohlson är ett detaljhandelsföretag vars affärsidé är att sälja gör-det-själv-artiklar till konkurrenskraftiga priser via postorder, i butik och via Internet. Grundaren Clas Ohlsons ursprungliga uttalande "vi ska sälja rejäla produkter till låga priser med rätt kvalitet efter behov", ligger till grund för affärsidén.

Clas Ohlson startades 1918 som ett postorderföretag i staden Insjön av Clas Ohlson. Ända fram till sin död 1979 engagerade sig Clas Ohlson dagligen i sitt företag och livsverk. Sonen Tore Ohlson tog över som VD 1979–1983. Därefter har VD-posten rekryterats utanför familjekretsen. Under åren 1983–1996 var Håkan Thylén VD och sedan 1996 och framåt innehar Gert Karnberger posten.

Bolagets huvudsakliga verksamhet var fram till slutet av 80-talet postorderförsäljning. Denna kompletterades tidigt med butiksförsäljning i Insjön. Butiken är i dag Dalarnas största turistmål och besöks årligen av cirka 600 000 personer. Även huvudkontoret ligger i Insjön och har så gjort sedan 1972.

Företagets butiksexpansion inleddes 1989 då den första butiken utanför Insjön öppnades i centrala Stockholm. I dag har företaget 27 butiker i Sverige, från Malmö i söder till Luleå i norr. Dessutom är ytterligare tre butiker på gång att öppnas.

Nordisk etablering

Den första norska butiken öppnades i Oslo 1991 efter att företaget under sex år haft postorderverksamhet i landet. I dag finner man 14 Clas Ohlson-butiker i Norge och ytterligare fyra är planerade.

I november 2002 invigdes den första butiken i Finland. I dag har företaget åtta butiker i landet, men har för avsikt att fortsätta etablera sig i Finland.

Internet

I dag har Clas Ohlson en Internetbutik såväl i Sverige som i Norge. Företaget har som ambition att inom några år även kunna erbjuda sina finska kunder försäljning via Internet

De senaste fem åren har företaget ökat den årliga vinsten över tre gånger. Mellan 2003 och 2004 ökade vinsten med ungefär 10 procent. Företagets mål är att ha en årlig tillväxttakt på 15 procent och ett mål för nettomarginalen som ligger på tolv procent, sett över en konjunkturcykel.

En stor anledning till den kraftigt ökade vinsten de senaste åren är självklart alla nya butiker. Bolagets butiker svarar för mer än 90 procent av koncernens omsättning och har årligen 25 miljoner besökare. Clas Ohlson har som mål att öppna sex till tio nya butiker varje år.

Företaget är sedan 1994 börsnoterat och ligger på Stockholmsbörsens O-lista. Största ägare i bolaget är Mary Haid samt Johan och Helena Tidstrand. Utdelningen ligger årligen runt 2 procent. Aktiekursen har likt vinsten gått spikrakt uppåt de senaste åren. Nu börjar dock en del analytiker hävda att det är läge att sälja aktien då konkurrensen hårdnar. Dessutom har grundarens dotter, Mary Haid, nyligen sålt av 3,2 miljoner aktier i bolaget.

Clas Ohlson har av den ideella organisationen Fair Trade Center och SwedWatch blivit kritiserat för att de inte ställer några etiska krav på sina asiatiska tillverkare som hänsynslöst utnyttjar unga gästarbetare. Företaget köper 50 procent av sina varor från Asien. Henrik Lindholm, projektledare på Fair Trade Center, kräver att Clas Ohlson tar itu med problemet och inte fortsätter att sticka huvudet i sanden.

Bolagets VD, Gert Karnberger, bemöter kritiken.

– Vi har påbörjat en process som kommer att ta två, tre år och ambitionen är att vi ska bli bättre. Vi vill vara ett mänskligt företag som bidrar till en mänskligare värld så vi ska ta till oss de erfarenheter som SwedWatch och andra har, sade han till Östgöta-Correspondenten.            

4 frågor till VD Gert Karnberger

1. Hur ser bolagets framtid/tillväxtmöjligheter ut?

Vi har goda möjligheter när det gäller fortsatt tillväxt. Som ett komplement till våra fullstora butiker har vi nyligen lanserat ett koncept för mellanstora Clas Ohlson-butiker. Detta ger oss förutsättningar att öppna butiker även i mindre städer med god lönsamhet. I våra nuvarande marknader Sverige, Norge och Finland har vi således goda expansionsmöjligheter många år framöver. Vidare ska vi expandera till fler länder. Jag tror att det finns ett stort antal länder där vårt sortiment och koncept skulle passa bra.

2. Finns det några hot?

Nej, vi är relativt konjunkturokänsliga. Orsakerna till detta kan man finna i vårt sortiment och prispolicy. I vårt sortiment ingår bland annat gör-det-själv-artiklar och förbrukningsartiklar. För förbrukningsartiklar finns alltid efterfrågan och efterfrågan för gör-det-själv-artiklarna har en tendens att öka i sämre tider. Våra låga priser gör också att våra produkter är särskilt attraktiva under perioder med vikande efterfrågan.

3. Varför bör man investera i er aktie?

Vi har en god tillväxt och en stabil lönsamhet. Varumärket är starkt och vi har en folklig prägel. När vi gick till börsen hoppades vi att Clas Ohlson skulle bli en folkaktie och så har det glädjande nog blivit (22 000 aktieägare).

4. Ni har blivit beskyllda för bristande etik, hur vill du kommentera det?

Vi har börjat arbetet med att ta fram en så kallad uppförandekod (code of conduct) till våra leverantörer. Kritikerna tycker att vi är för långsamma men vi vill inte göra något förhastat i dessa frågor. Vårt arbete med uppförandekoden är en process på 2-3 år för utformning och införande av system där dessa fortsättningsvis ska vara levande och följas upp. Exempel på steg i processen är planering, genomförande, uppföljning, utvärdering och förbättring. Målsättningen är att utveckla denna uppförandekod utifrån våra förutsättningar där arbetsmiljö och arbetsvillkor i exempelvis Kina ges hög prioritet.

 

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.