Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-03-29

Snart åter på modet

H&M växer i bra takt men är inne i en tillfällig lönsamhetssvacka som dragit ned aktien. Snart vänder det. Därför är det köpläge i börsens största bolag.

Detta framgår ur en analys i Aktiespararen nr 3 2016.

H&M har lagt ännu ett år med stark tillväxt till handlingarna. Rekordmånga, 413 stycken, butiker öppnades, tio marknader kompletterades med e-handel och fem länder, däribland Indien, fick sina första butiker. H&M finns nu på 61 marknader och erbjuder e-handel på 23 av dessa. Produktsortimentet breddas och nya varumärken lanseras. Med tillväxtmålet att öppna 10–15 procent nya butiker per år är planen 425 stycken i år. Ytterligare nio länder, till 32 stycken, ska få e-handel och tre länder sina första butiker.

Tillväxtsagan H&M fortsätter alltså. För aktien har det sett annorlunda ut. Den föll i fjol och nedgången har fortsatt i år. Det är måhända både kortsynt och orättvist men inte utan anledning. H&M:s lönsamhet har försämrats och den spås inte kunna återställas förrän mot slutet av året. Resultatraderna ökade med endast 5 procent i fjol och under det fjärde kvartalet blev det till och med ett tapp.

Boven i lönsamhets- och aktiedramat är dollarns appreciering. H&M:s inköp görs nästan uteslutande i dollar i asiatiska tillverkningsländer. Att dollarkursen sedan 2014 stigit med 30 procent mot svensk krona och snarlikt mot euron är ett kostnadsproblem som inte löses i ett nafs. Det låter sig sägas att leverantörerna ska pressas, men det rimmar illa med långsiktiga relationer, och att kostnader ska föras vidare på kunder vars plånböcker inte svällt men det rimmar inte med affärsidén att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart vis. Här finns konkurrenter som inte sitter i samma valutabåt.

En olycka kommer sällan ensam. Vintern försenades och vinterkläder fick i alltför hög grad reas under årets inledande, december till februari, kvartal. Det slår med 1–2 procent mot bruttomarginalen. Den effekten kommer ovanpå dollareffekten som är ungefär lika stor under det första kvartalet och därefter successivt avklingande. Jämfört med 2014 är ännu ett marginalmässigt svagt år i antågande. Det tynger aktien.

Konkurrenten Inditex, som driver Zara med flera kedjor och har över 7 000 butiker med en försäljning på 200 miljarder kronor, växer i ungefär samma takt som H&M och håller stilen lönsamhetsmässigt. Inditex-aktien steg i fjol och handlas till p/e-tal på 27 räknat på en prognos för innevarande år. Spanjoren premieras för stabilare lönsamhet och för att ligga i framkant när det gäller lanseringen av nya butikskoncept, breddning av produktsortiment och e-handel.

Inditex har egen tillverkning och inköp med kostnader i andra valutor än dollar. I gruppen ingår kedjor som Bershka, med fokus på ungdomar, Stradivarius, Pull & Bear och Massimo Dutti med vardera cirka 1000 butiker. H&M:s sidoverksamheter är relativt små med 153 COS-butiker, som går bra och ska bli 40 fler, & Other Stories med 30 butiker som växer snabbt men är i minsta laget, Monki med 100 butiker, Weekday och Cheap Monday som är lite oklara.

På e-handelssidan görs IT-investeringar för att byta ut de system som har ursprung i postorderaffären. Inditex logistik är centraliserad medan H&M:s är decentraliserad innebärande att IT-satsningar görs land för land. H&M:s nya plattform har hittills lanserats i Storbritannien och fått ett eget distributionscenter. Försäljning fördelad på varumärken och kanaler redovisas inte. Gissningsvis är andelen e-handel för de båda klädjättarna på väg mot 10 procent.

Renodlade e-handlare, som Kinnevikdelägda Zalando vars omsättning närmar sig 30 miljarder kronor med mager rörelsemarginal på 2 procent, tar marknadsandelar från fysiska butiker. Kostnaderna för särskild logistik med orderhantering, frakt och returer är höga när ordersumman är liten. För H&M gäller det att e-handel och butiker är ömsesidigt förstärkande. Hur det ska se ut eller gå till är ännu inte tydligt. Många tror på ”klicka och hämta” innebärande att kunden hämtar varan i butik eller beställer frakt, mot betalning vid mindre belopp, till önskad adress. Inditex prövar det konceptet. Att IT-entreprenören Niklas Zennström ingår i styrelsen sedan två år är ett tecken på hur viktigt det är att göra rätt här.

Ett sätt att öka försäljningen per butiksyta är att bredda sortimentet. Inditex har lanserat skönhetsprodukter liksom H&M sedan i somras. Sedan tidigare finns inredning, sportkollektioner och skor.

H&M:s rörelsemarginal har årligen krympt från 18,5 procent 2011. Den trenden behöver brytas för ytterst är det vinsttillväxt som får fart på aktien. Butiksexpansionen binder kapital samtidigt som nästan 80 procent av vinsten går till utdelning och policyn är 50 procent. Finanserna ska hållas och är starka men nettokassan, 8 kronor per aktie, dräneras. Givet att dollar och väder är ensamma bovar i dramat märks strax förbättringar. Om de senaste fem årens genomsnittliga rörelsemarginal på 17 procent är en uthållig nivå blir vinsten per aktie över 17 kronor med en omsättning på 220 miljarder kronor. En marginal på 16 procent räcker för att skicka aktien till riktkursen 330 kronor. Prognosernas hållbarhet är osäker men kvalitet till bästa pris ser ut att nu gälla för aktien och kommer den mer på modet stiger den fort.  

Författare Aktiespararen

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.