Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2015-06-23

Ica knaprar marknadskaka

Ica lever gott på sin dominerande ställning på den svenska marknaden. Om ingen myndighet agerar fortsätter jätten att ta marknadsandelar.

Detta framgår ur en analys i Aktiespararen nr 6/7 2015.

 

Sverige valde att skydda två saker vid sitt EU-inträde. Snuset som är en nationell angelägenhet. Och Ica som i ett så kallat gruppundantag tillåts att ha max 35 procent i marknadsandel fram till dess att lagstiftningen ändrades 2009. Med små bokstäver i bolagets årsredovisning står det att Ica Sverige har ”cirka” 36 procent i marknadsandel. Men då räknar bolaget med omsättningen inom hela dagligvaruhandeln. Enligt branschorganisationen DLF som enbart räknar fullsortimentsgrossister, äger Ica över hälften av marknaden och jämför man med konkurrenterna omsatte Ica under fjolåret 15 procent mer än vad de största rivalerna Axfood och Coop gjorde tillsammans. Bolaget har således incitament att inte tala för mycket om sina marknadsandelar, men som aktieägare är det, näst efter en egen Ica-butik förstås, ljuv musik för plånboken.

Inledningen på 2015 har heller inte gett aktieägarna någon anledning att hänga läpp. Sin dominerande ställning till trots fortsatte Ica att ta marknadsandelar under årets första kvartal. Bolaget rullar efter en testperiod i vintras nu ut sitt online-koncept. Bäva månne de riskkapitalister som för närvarande dyrt bjuder på ett antal svenska ”matkassar med hemleverans”. Positivt för Ica är också att andelen egna varumärken fortsatt att stiga för att nästan vara uppe i en fjärdedel av försäljningen. Under april månad avslutades också försäljningen av Cervera och Ica Norge. Den sistnämnda till marknadens stora glädje, och till en prislapp som överraskade många på uppsidan. Under året har bolaget också slutfört förvärvet av Apoteket Hjärtat, en breddning av verksamheten som blir ett eget affärsområde, och säkert ett politisk smart drag i syfte att hålla konkurrensmyndigheter stången. En annan satsning är Ica Banken som ska börja satsa på försäkringar. Finns det något som Ica i kraft av sin distribution, dominans och starka varumärke inte kan sälja?

Aktien är inte billig med tanke på att värderingen ligger på strax över p/e 20 räknat på innevarande års prognos. I europeiskt perspektiv framstår aktien som klart övervärderad. Men så är också Ica inte vilket företag som helst. Den typiska aktiespararen är nöjd med de stabila 4 procent som bolaget årligen levererar. Därtill kommer företaget fortsätta att växa snabbare än marknaden, kanske inte inom matförsäljning, men väl inom praktiskt taget allt annat som relaterar till dess nuvarande verksamhet.

Ica-handlare sägs ha en fäbless för Porsche. Mycket talar för att det kommer vara ett uppskattat fordon även framgent. Rekommendationen blir köp.  

 

Författare Aktiespararen